Ekspert som selvstændig kræver positionering og fokus for at udvikle, sælge og få succes med sin ekspertise.

Dette blogindlæg indeholder følgende emner:

Sådan bliver du ekspert som selvstændig

Definitionen på hvornår man er ekspert, kan være meget forskellig, alt efter hvem man spørger. Generelt vil de fleste være enige i at en ekspert er en person, der ved meget om en snævert område. Da “ekspert” ikke er en beskyttet titel kan alle i princippet kalde sig eksperter, men i virkeligheden bør titlen ikke være noget man kalder sig selv, men bliver udpeget til at være af andre.

I forhold til dig og din virksomhed, giver det god mening at blive opfattet som ekspert som selvstændig. Når en person eller virksomhed har en udfordring, giver det mening at hyre en ekspert på området til at løse den. Det er derfor ikke nok blot at være ekspert på et område, du skal også kunne brande, markedsføre og sælge denne ekspertise.

At være ekspert som selvstændig er derfor lige dele ekspertise og entreprenørskab, et emne der gennemgås udførligt i bogen “The Business of Expertise” af David C. Baker. Ekspertise indenfor entreprenørskab kommer når du og din virksomhed er svære at erstatte med konkurrenter, og du derfor kan kræve en højere betaling for dine ydelser.

Ekspertise stammer dermed fra fokus, som igen stammer fra positionering. Ved at positionere din virksomhed, vælger du et snævert område at fokusere på, hvilket fører til at du samtidig bliver ekspert på dette område, da du opdager mønstre og får viden, der er værdifuldt for andre at betale for adgang til.

Salg af ekspertise

Salg af ekspertise er et svært område, da værdien af arbejdet ofte afgøres af din evne til at stå fast og tro på dig selv. Jo flere opgaver du har at vælge imellem, jo lettere er det at forlange en retfærdig pris, og det bliver derfor ofte en kamp mellem din selvtillid og dine muligheder.

7 tegn på at du mangler selvtillid i at være ekspert som selvstændig:

  • Du giver rabat på dine priser
  • Du tilpasser dine betingelser
  • Du ændrer betalingsbetingelserne
  • Du lader kunden være eksperten
  • Du laver oplæg/udkast gratis
  • Du præsenterer flere mulige løsninger
  • Du ændrer din positionering alt efter kunden

Det sværeste som selvstændig ekspert er at sige nej til en opgave, da vi jo ofte har brug for pengene. Men når vi ikke får sagt nej til et dårligt, ender opgaven ofte med en dårlig oplevelse, både for os selv og kunden. Vi underminerer derfor vores egen ekspertise, og påvirker vores selvtillid negativt. Opbygningen af selvtilliden sker netop ved at udføre opgaver succesfuldt på vores ekspertområde, og dermed også få accept fra markedet på vores ekspertise.

Kontorfællesskab i København? Skal du starte som selvstændig/iværksætter, og er du på udkig efter et kontorfællesskab – så vil jeg anbefale Republikken i hjertet af København, hvor jeg er ansat som Marketing Manager.

Positionering som ekspert

Når du vil være ekspert som selvstændig, kræver det som sagt fokus og positionering. Fokus kommer i høj grad ved at gå i dybden med et emne, fremfor at bevæge sig på overfladen af flere emner. Positionering, kan derimod findes i to forskellige retninger; den vertikale positionering og den horisontale positionering.

Vertikal positionering er specialisering indenfor en enkel branche, f.eks. hjemmesider til tømrervirksomheder, men horisontal positionering er specialisering igennem demografi, psykografi og adfærd, f.eks. veganere.

Generelt er vertikal positionering en fordel indenfor B2B, da det er let at finde lister over potentielle virksomheder, mens horisontal positionering ofte er en fordel indenfor B2C, hvor du oplever større variation i opgaver, og mindre interessekonflikt mellem dine forskellige kunder.

Selvom du som ekspert rådgiver andre om deres positionering, kan det være svært at finde din egen position på markedet. Dette sker primært fordi du har brug for et udefra-og-ind syn på dig og virksomheden, har svært ved at sige nej til opgaver, og en konstant søgen efter nye spændende områder. Det kan derfor være en kæmpe hjælp at få en anden ekspert til at give dig noget modspil, og hjælpe dig med at finde virksomhedens sande positionering.

Download gratis e-bog

Tyve trin på trappen

Tegn på at du er ekspert som selvstændig

For at være ekspert som selvstændig, skal du altså have styr på din positionering, fokus og ekspertise. Disse tre elementer kan demonstreres på mange forskellige måder, men her er syv tegn på at du er godt på vej:

  1. Din positionering er erklæret offentligt, så den er tydelig
  2. Din positionering skifter sjældent, og er semi-permanent
  3. Dine kunder rejser gerne (eller betaler dig for at rejse) for din ekspertise
  4. Din positionering er indsnævret til et enkelt område
  5. Du stiller mange gode spørgsmål til dine kunder
  6. Du bliver bedt om at dele din ekspertise, f.eks. interviews of foredrag
  7. Du skriver opslag, blogindlæg eller bøger

3 ting du kan gøre i dag

  • Find din positionering på markedet
  • Gå i dybden med dit valgte fokus
  • Demonstrer din ekspertise offentligt