Iværksættertyper, virksomhedstyper og personlig branding er alle store spørgsmål for iværksættere i grænsen mellem firma og personen bag.

Dette blogindlæg indeholder følgende emner:

  • Fire forskellige iværksættertyper
  • A/S, ApS, I/S, PMV eller enkeltmandsvirksomhed?
  • Personlig branding for iværksættertyper
  • Personlig Business Model Canvas

Fire forskellige iværksættertyper

Overordnet er der fire iværksættertyper, med hver sit fokusområde; traditionel, livsstil, projekt og vækst. De fire typer er udarbejdet af Henrik Andersen og Mogens Thomsen ved Væksthus Midtjylland. Ved at undersøge din type nærmere, kan du blive bevidst om dine styrker og svagheder i din iværksætterrejse.

Traditionel iværksættertype

Typen med traditionelt fokus er fagligt uddannet med kendskab til sin branche, og et klart defineret produkt eller service. Den traditionelle iværksættertype er ofte en tekniker med fagligheden i orden, som har opnået stor erfaring på et specifikt område, og nu vil være sin egen chef.

Dit mål er på at tjene penge på dit håndværk eller din butik, og du bliver udfordret af det administrative bag virksomheden. Netop fordi du er så stærk på din faglighed, skal du koncentrere dig om det, som du er god til og lade andre om det andet – som du heller ikke synes er spændende.

Livsstils iværksættertype

Typen med livsstilsfokus er kreativ og brænder for sit produkt/service, i en virksomhed der smelter sammen med personen bag. Virksomheden hænger sammen med personen, og tilpasser sig til den nye viden du får undervejs gennem kurser og uddannelser.

Dit mål er at tjene penge på din hobby, hvilket kan være en udfordring for din indtjening. Du er fuld af bløde værdier, hvilket ofte er grunden til din succes, men også en god grund til at få hjælp på business-siden, så virksomheden ikke blot overlever, men giver dig frihed til en god balance mellem arbejde og fritid.

Projekt iværksættertype

Typen med projektfokus er passioneret omkring ændring af status quo, og mere optaget af selve idéen bag virksomheden end, hvad man sælger. Du har sikkert startet virksomheden fordi du var utilfreds med eksisterende produkter/services på markedet, og for at udvikle dig på det personlige plan.

Dit mål er din vision fremfor økonomien bag, hvilket er farligt. Du vil så gerne hjælpe andre, at du helt kan glemme at få penge for alt dit arbejde, da du ofte sælger timer. Samtidig er det vigtigt at konvertere alt det du kan til reelle produkter/services overfor kunderne, som kan sælges.

Vækstiværksættertype

Typen med vækstfokus er ambitiøs omkring at udvikle en idé til et færdigt produkt. Dit mål er en virksomhed med mange medarbejdere og stor omsætning, men du kan glemme at undersøge markedet for et realistisk grundlag for dit produkt.

Vækstiværksætteren er en drømmer, hvilket både er den største styrke og svaghed. Drømmeren kan forestille sig en verden i fremtiden, og finde vejen for at få virksomheden derhen. Udfordringen er dog at tage alle de små trin på vejen, og få resten af virksomheden med på rejsen – uden at det hele falder fra hinanden.

A/S, ApS, I/S, PMV eller enkeltmandsvirksomhed?

Drømmer du om at blive selvstændig, er det en god idé at undersøge de forskellige virksomhedsformer, du kan vælge imellem.

Valget mellem de fem typiske virksomhedsformer afgør, hvilke regler virksomheden skal følge, og er derfor en stor beslutning, som er besværlig at ændre efterfølgende. Beslutningen afhænger kort sagt af antal ejere, hæftelse for eventuel gæld, indskudt kapital og forventet omsætning:

  • A/S: en eller flere ejere, hæfter kun for gæld med indskudt kapital på minimum 400.000
  • ApS: en eller flere ejere, hæfter kun for gæld med indskudt kapital på minimum 40.000
  • I/S: flere ejere, hæfter personligt og solidarisk for gæld, uden krav til kapital
  • PMV: en ejer, hæfter personligt for gæld, uden krav til kapital og omsætter under 50.000 kroner
  • Enkeltmandsvirksomhed: en ejer, hæfter personligt for gæld, uden krav til kapital og omsætter over 50.000 kroner 

Personligt ejer jeg et ApS, som jeg oplever opfattes mere seriøst udadtil på grund af kapitalkravet.

Virksomhedstype

Personlig branding for iværksættertyper

Du er et personligt brand.

Branding er ikke kun for virksomheder, men også personer – og du er allerede et brand, om du vil det eller ej.

Dit brand er den mavefornemmelse dine relationer har omkring dig. Derfor er du allerede et personligt brand, som du både har skabt online, for eksempel her på LinkedIn, og offline gennem din fremtoning og væremåde. Dit personlige brand er altså “derude” allerede, og du kan så vælge, hvor passiv eller aktiv du vil være i markedsføringen af dig selv.

Særligt som selvstændig og iværksætter smelter virksomheden og personen bag sammen, hvilket ofte gør dit personlige brand ligeså vigtigt som virksomhedens brand.

Du skal selvfølgelig ikke opbygge et glansbillede af dig selv online, som falmer, når folk møder dig i virkeligheden – men du kan vælge, hvad nye relationer møder når de googler dig eller gennemgår din LinkedIn profil.

En god begyndelse til aktiv personlig branding er at sikre, at du fremstår som du vil opfattes gennem dit navn, titel, profilbillede og lignende. Herefter bør du blive skarp på din elevatortale og eventuelt understøtte din ekspertise og skabe autoritet gennem vidensdeling som blogging eller lignende.

Personlig Business Model Canvas

Personal Business Model Canvas er et værktøj til dig, der vil udvikle karriere eller starte en virksomhed centreret omkring dig som person.

Personal Business Model Canvas er det personlige modstykke til virksomhedens Business Model Canvas. Modellen hjælper dig til at få et overblik over den værdi du skaber, leverer og modtager for dine kunder eller din arbejdsgiver.

Personal Business Model Canvas

Modellen er bygget op om ni byggesten:

  1. Hvordan hjælper du? problemer du løser og udbytte du skaber
  2. Hvem hjælper du? hvem du skaber værdi for, og hvem der er afhængig af dig
  3. Hvordan samarbejder du? din rolle og kommunikationsform i projektet
  4. Hvordan er din process? de typiske trin fra start til slut i et projekt
  5. Hvad får du? indtægt og andre fordele som glæde, anerkendelse og udvikling
  6. Hvad gør du? nøgleaktiviteter du udfører, som skaber værdi
  7. Hvem er du? baggrund, kompetencer, passion og personlighed
  8. Hvem hjælper dig? venner/familie, kollegaer, netværk
  9. Hvad giver du? tid, energi, transport og eventuelle relaterede stressfaktorer

Har du nogensinde lagt en konkret plan for, hvordan du udvikler din karriere, eller bruger din person i din virksomhed? Hvis du vil læse mere om Personal Business Model Canvas, stammer begrebet fra bogen “Business Model You” af Timothy Clark.

3 ting du kan gøre i dag

  • Undersøg, hvilken type af iværksætter du er
  • Vælg din virksomhedstype ud fra din iværksættertype, økonomi og evt. andre ejere
  • Husk din personlige branding, da grænsen mellem firma og person ofte er hårfin