Komikeren brandarketype er for virksomheden, der leverer underholdning og hjælper kunden med at have det sjovt i en grå og trist hverdag.

Dette blogindlæg indeholder følgende emner:

  • Hvem er Komikeren?
  • Eksempler på Komikeren i branding
  • 12 brandarketyper
Komikeren brandarketype

Hvem er Komikeren?

Komikeren brandarketype er en del af gruppen de samhørige, der vil skabe gode forhold i høre til. Komikeren ønsker fornøjelse og at løfte stemningen ved at underholde andre. Komiker brands hjælper kunden med at have det sjovt, især i en kedelig hverdag, hvor det gælder om at få glæde i nuet.

Ønsker: fornøjelse
Citat: “vi lever kun én gang”
Sprog: humor, optimistisk og legende
Motivation: sjovt, glæde og fællesskab
Frygt: kedsomhed, negativitet og seriøsitet
Brancher: slik, øl og legetøj
Eksempler: Fanta, Kim’s Chips og Tuborg

Komiske brands tager ikke tingene så seriøst, og løfter andre ved at levere underholdning og gode tider, især når verdenen omkring målgruppen er kedelig og grå. Evnen til at leve i nuet, gør samtidig at komiske brands kan hjælpe kunden med at komme væk fra hverdagen, og egner sig derfor særligt til øl, slik og lignende.

Komiske brands udvikler sig i tre niveauer:

  1. På første niveau ser en komiker livet som en leg, fyldt med sjov
  2. På andet niveau bruger en komiker sine evner til tricks og komme ud af problemer
  3. På tredje niveau lever en komiker alt hvad livet har at byde på, fra dag til dag

Eksempler på Komikeren i branding

Komikeren findes naturligt indenfor sodavand og slik, f.eks. med Fanta’s farvestrålende branding og Kim’s Chips’ slogan “sulten for sjov”. Derudover har Tuborg også mange elementer af et komisk brand, selvom det er mere dæmpet på farveskalaen. Det gælder f.eks. Tuborgs J-dag, musik og Roskilde Festival, men også de gamle reklamer for Tuborg Squash.

Komikeren brandarketype eksempel

Komikeren brandarketype kan være et match for din virksomhed hvis:

  • Virksomheden får folk til at føle sig velkomne og ha’ det sjovt
  • Virksomheden har en afslappet kultur, med plads til sjov og hygge
  • Virksomheden vil adskille sig fra andre selvhøjtidelige brands

12 brandarketyper

Brandarketyper er skabt ud fra Carl Gustav Jung’s 12 klassiske arketyper, der giver menneskelige egenskaber, følelser og tanker, til en virksomhed. Mange brancher er domineret af en brandarketype, og det er derfor vigtigt at adskille dig fra konkurrenterne, ved at kombinere din primære brandarketype (ca. 80%) med en sekundær brandarketype (ca. 20%).