Kontaktpunkter mellem virksomhed og kunden, giver dig mulighed for at skabe effektiv marketing og en stærk oplevelse af virksomhedens brand.

Dette blogindlæg indeholder følgende emner:

Hvad er kontaktpunkter?

Et kontaktpunkt indenfor branding og marketing er alle de steder, hvor målgruppen er i kontakt med virksomheden. Denne kontakt kan både være interaktion, hvor der er reel kontakt mellem virksomhed og kunde, men også envejs kommunikation gennem marketing, eller kundens opfattelse af virksomhedens brand.

Kontaktpunkterne er en stor del af en købsrejse indenfor marketing, men starter allerede i virksomhedens branding, og den plads din virksomhed optager i kundens bevidsthed. Forskellige kontaktpunkter kunne være virksomhedens navn og logo, indretningen af din fysiske butik, din kommunikation på sociale medier, eller din personlighed og fremtoning.

Det er altså et ret omfattende arbejde, at dykke ned i alle kontaktpunkterne, så lad os i stedet holde det hele lidt overordnet, ved at undersøge forskellige strategier, og gode råd til valg af kontaktpunkterne.

Branding og marketing strategier

Branding og marketing bliver hurtigt et omfattende område, da der er utroligt mange forskellige strategier og metoder til at opnå resultater. Overordnet kan man dog sige at mængden af kontaktpunkter og dermed kompleksiteten, øges når virksomheden bliver større.

Gennem tiden har marketing udviklet sig fra en enkelt kanal til mange kanaler:

  • Single Channel: Marketing gennem en enkelt kanal (f.eks. avisannoncer med telefonnummer)
  • Multi Channel: Marketing gennem flere kanaler, der dog er adskilt fra hinanden
  • Cross Channel: Marketing gennem flere kanaler på kryds og tværs
  • Omni Channel: Marketing gennem flere kanaler, der giver en flydende oplevelse

Ideen med Omni Channel marketing er altså at skabe en flydende oplevelse af virksomhedens brand, på tværs af alle kanaler, der i teorien skaber en samlet kundeoplevelse af virksomheden. Ordet omni stammer fra latin og betyder “alle steder”, hvilket ender med en ambitiøs målsætning for virksomhedens marketing, da det kræver utroligt mange ressourcer, og mange virksomheder er derfor nødt til at vælge marketingkanalerne med omhu.

Valg af kontaktpunkter

Spørgsmålet er derfor; hvordan vælger du virksomhedens kontaktpunkter? Brandingeksperten Marty Neumeier forsøger at svare på dette i to trin; vælg de mest effektive kontaktpunkter, og vælg så få kontaktpunkter som muligt.

Jo flere marketingkanaler, og dermed kontaktpunkter, virksomheden vælger, jo større kompleksitet skaber du i virksomheden og dit brand – men samtidig handler det om at give kunderne muligheden, for at møde virksomheden, hvor det passer dem.

Start med at lave en liste over alle kontaktpunkterne, der giver mening for din virksomheds brand og marketing. Branding kontaktpunkter kunne f.eks. være din visuelle identitet, personlighed, slogan, kernefortælling og lignende, mens du kan få inspiration til 72 marketingkanaler i dette blogindlæg.

Der er en række kontaktpunkter du ikke kommer udenom; virksomhedens navn, logo og hjemmeside. Derudover afhænger de resterende kontaktpunkter af din virksomheds type samt dine aktive tilvalg og fravalg. Fysiske virksomheder bruger f.eks. meget energi på facadeskilte og indretning, mens konsulenter modsat har stor fokus på personlig branding.

Næste trin er at rangere kontaktpunkterne på en skala fra 1 til 5, ud fra følgende kriterier:

  • Hvor vigtige er kontaktpunkterne for kunden?
  • Hvor omkostningseffektivt (brug af ressourcer vs. værdiskabelse) er kontaktpunkt?
  • Hvor godt passer kontaktpunktet til virksomhedens personlighed?

Valget af kontaktpunkterne afgøres altså af målgruppens præferencer, virksomhedens kompetencer og en vurdering af, hvilke kontaktpunkter, der gør den største forskel for mindst mulige omkostninger (tid, energi og penge.

Du behøver altså ikke være tilstedet på alle marketingkanaler, men bør i stedet fokusere på at give en suveræn oplevelse på alle kontaktpunkter, hvor kunden møder og oplever dit brand.

3 ting du kan gøre i dag

  • Brainstorm alle de forskellige kontaktpunkter i din virksomhed
  • Vurdér kontaktpunkterne ud fra, hvad der giver mest mening for virksomheden
  • Vælg kvalitet fremfor kvantitet, så du er stærk på få kontaktpunkter