Minimum Viable Product er en metode til at indsamle reel feedback på nye koncepter, for at afklare om idéen virker i den virkelige verden.

Dette blogindlæg indeholder følgende emner:

Hvad er et Minimum Viable Product?

Minimum Viable Product (MVP) er en version af en produkt eller service, der gør det muligt at indsamle mest muligt feedback fra kunder, med mindst muligt indsats. Målet med et MVP er altså at teste din idé i virkeligheden, inden du bruger unødig tid, penge og energi på et produkt ingen vil købe alligevel.

Eric Ries gjorde konceptet populært gennem bogen The Lean Startup, og det er siden blevet brugt i udviklingen af blandt andet Airbnb, Instagram og appen Farmville. I alle tre tilfælde var målet at finde de essentielle funktioner, og bevise at der var rigtige brugere som ville benytte ydelsen.

5 fordele ved at bruge MVP metoden

  1. Hold fokus på dit værdiudsagn
  2. Hold brugeroplevelsen simpel og undgå en masse ændringer
  3. Opbyg et forhold til dine brugere tidligt, og få feedback
  4. Find svaghederne i dit koncept tidligt
  5. Koster meget mindre end udviklingen af det fulde koncept

Det gode MVP indeholder tre krav; nok værdi, nok funktioner og nok feedback. Først og fremmest skal konceptet levere nok værdi til at være brugbart eller opnå salg. Dernæst skal konceptet have nok funktioner til at fastholde de første kunder. Sidst skal konceptet indeholde et feedback loop, der gør det muligt at indsamle viden og udvikle konceptet yderligere.

Mødelokale i København? Hvis du skal holde et møde eller workshop om Minimum Viable Product – så vil jeg anbefale Republikken i hjertet af København, hvor jeg er ansat som Marketing Manager.

Både Minimum, Viable og Product

I arbejdet med dit MVP er det vigtigt at konceptet både minimum, brugbart og håndgribeligt:

  • Minimum: Konceptet skal være den mest fundamentale løsning muligt, uden fyld og unødige funktioner
  • Viable: På den anden side skal konceptet være funktionsdygtigt og brugbart af målgruppen
  • Product: Konceptet skal sidst være håndgribeligt, så du kan observere, hvad målgruppen gør fremfor hvad de siger de gør

Det nytter derfor ikke at udvikle et koncept med alle funktioner, der er upålideligt, besværligt at bruge og har et grimt design – da du herved ikke vil få brugbart feedback.

3 ting du kan gøre i dag

  • Brug MVP metoden til at teste dine idéer til nye koncepter
  • MVP metoden kan også benyttes på nye funktioner eller idéer til eksisterende produkter/services
  • Husk at dit MVP både skal være minimum, brugbart og håndgribeligt

Download Business Model Canvas materiale her