PESO model inspiration, med 72 marketingkanaler, til at illustrere din virksomheds marketingstrategi gennem overblik og sammenhæng.

Dette blogindlæg indeholder følgende emner:

  • PESO model til din marketing
  • PESO model workshop
  • 72 idéer til marketingkanaler

PESO model til din marketing

PESO står for Paid, Earned, Shared & Owned Media, og er en PR- og marketingmodel fra Gini Dietrich, der er et værktøj til at få overblik og sammenhæng i virksomhedens marketing. Du kan læse mere om de forskellige fire forskellige typer medier, i dette blogindlæg om PESO modellen, men her er en kort gennemgang:

  • Paid Media er betalte medier som Google Ads og klassiske annoncer
  • Earned Media er omtale fra f.eks. journalister, eller mund-til-muld både online og offline
  • Shared Media sker på hvor, hvor du og brugerne deles om mediet, f.eks. sociale medier
  • Owned Media er de medier du selv ejer, f.eks. hjemmesiden, eller har skabt fra bunden

Derudover er der en række kanaler i overlappene, mellem de fire hovedmedier:

  • Indflydelses marketing findes i overlappet mellem Paid Media og Earned Media
  • Online fællesskaber lever i overlappet mellem Earned Media og Shared Media
  • Partnerskaber findes i overlappet mellem Earned Media og Shared Media
  • Promovering sker i overlappet mellem Shared Media og Owned Media
  • Kundeemner foregår i overlappet mellem Owned Media og Paid Media
  • Søgemaskineoptimering er i kernen af PESO modellen, og omfatter alle fire hovedmedier

72 idéer til marketingkanaler

Nedenfor finder du en masse inspiration til de forskellige marketingkanaler, indenfor otte områder i en PESO model.

Hjemmeside

9 idéer til din hjemmeside (Owned Media)

  • Søgemaskineoptimering
  • Produktpræsentation
  • Webshop
  • Kundeudtalelser
  • Medarbejdere
  • Blog
  • Beregner
  • Kontaktoplysninger
  • Kontaktformular

Egne kanaler

9 idéer til dine egne kanaler (Owned Media)

  • Butik
  • Tekster
  • Billeder
  • Video
  • Lyd
  • Podcasts
  • Historier
  • Nyheder
  • Artikler

Kundeemner

9 idéer til dine kundeemner (Owned & Paid Media)

  • Nyhedsbreve
  • Konkurrencer
  • Quizzer
  • Freebies
  • E-bøger
  • Rapporter
  • Analyser
  • Webinar
  • Infografik

Delte kanaler

9 idéer til dine delte kanaler (Shared Media)

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Instagram
  • Youtube
  • Pinterest
  • Medium
  • Google My Business
  • Trustpilot

Fælles kanaler

9 idéer til dine fællleskanaler (Earned & Shared Media)

  • Facebook grupper
  • Sociale medier fællesskab
  • Brand ambassadører
  • Brugergenereret indhold
  • Co-Creation/Samskabelse
  • Velgørenhed
  • CSR
  • Hashtags
  • Deling

Fortjente kanaler

9 idéer til dine fortjente kanaler (Earned Media)

  • Partnere
  • Pressemeddelelser
  • Medie- , investor- og bloggerrelationer
  • Økosystem
  • Linkbuilding
  • Mund-til-mund
  • Foredrag
  • Gæsteblogging
  • Tagging

Indflydelse kanaler

9 idéer til dine indflydelse kanaler (Paid & Earned Media)

  • Influencers
  • Mikro-influencers
  • Kommisioner
  • Unboxing
  • Anmeldelse
  • Product placement
  • Referenceaftaler
  • Messer
  • Networking

Betalte kanaler

9 idéer til dine betalte kanaler (Paid Media)

  • Facebook Ads/Boost
  • LinkedIn Ads
  • Google Ads
  • Display annoncer
  • Retargeting
  • Outdoor annoncering
  • Tryksager
  • Sponsering
  • Gaver

3 ting du kan gøre i dag

  • Brainstorm de forskellige marketingkanaler ud fra listen ovenfor
  • Tegn en PESO model og skab overblik med post-its på de forskellige områder
  • Skab sammenhæng mellem kanalerne ved at tegne pile, der viser kunderejsen