PESO model inspiration, med 72 marketingkanaler, til at illustrere din virksomheds marketingstrategi gennem overblik og sammenhæng.

Dette blogindlæg indeholder følgende emner:

PESO model til din marketing

PESO står for Paid, Earned, Shared & Owned Media, og er en PR- og marketingmodel fra Gini Dietrich, der er et værktøj til at få overblik og sammenhæng i virksomhedens marketing. Du kan læse mere om de forskellige fire forskellige typer medier, i dette blogindlæg om PESO modellen, men her er en kort gennemgang:

  • Paid Media er betalte medier som Google Ads og klassiske annoncer
  • Earned Media er omtale fra f.eks. journalister, eller mund-til-muld både online og offline
  • Shared Media sker på hvor, hvor du og brugerne deles om mediet, f.eks. sociale medier
  • Owned Media er de medier du selv ejer, f.eks. hjemmesiden, eller har skabt fra bunden

Derudover er der en række kanaler i overlappene, mellem de fire hovedmedier:

  • Indflydelses marketing findes i overlappet mellem Paid Media og Earned Media
  • Online fællesskaber lever i overlappet mellem Earned Media og Shared Media
  • Partnerskaber findes i overlappet mellem Earned Media og Shared Media
  • Promovering sker i overlappet mellem Shared Media og Owned Media
  • Kundeemner foregår i overlappet mellem Owned Media og Paid Media
  • Søgemaskineoptimering er i kernen af PESO modellen, og omfatter alle fire hovedmedier

PESO model og købsrejse

Købsrejsen er en måde at forstå kundens rejse fra opmærksomhed, over overvejelse, frem til beslutningen omkring købet af produktet/servicen, og tiden bagefter. Købsrejsen er inddelt i fem faser; opmærksomhed, overvejelse, beslutning, service og loyalitet – som vist i modellen nedenfor.

PESO i købsrejsen

Hver fase i købsrejsen har et særligt fokus fra kundens side, og derfor ændrer fordelingen af Paid, Earned, Shared og Owned Media sig også undervejs, som jeg har forsøgt at illustrere.

PESO i opmærksomhedsfasen

Opmærksomhedsfasen begynder når kunden opdager et problem eller en mulighed. I denne fase har kunden endnu ikke navngivet problemet, men kender kun til symptomerne, hvilket gør dem immune overfor annoncering gennem Paid Media.

Fokus bør i stedet være på Earned og Owned Media, hvor du kan uddanne kunden med dybdegående information omkring de problemer de oplever – f.eks. igennem blogindlæg, artikler og videoer. Shared Media har også sin plads her, i promoveringen af netop denne viden.

PESO i overvejelsesfasen

I overvejelsesfasen undersøger kunden de forskellige løsninger, og har besluttet at gøre noget ved problemet. Fordi kunden nu har navngivet problemet, er Paid Media annoncering en god idé i forhold til at fange kunden til billigere klikpriser, end senere i processen, og føre videre til Owned Media, der sammenligner de forskellige metoder (og diskret nævner dit produkt/service).

Shared og Earned Media har også en mindre plads i denne fase, hvor de understøtter indholdet i Owned Media gennem henholdsvis promoveringen og SEO til din hjemmeside.

PESO i beslutningsfasen

I beslutningsfasen sammenligner kunden løsninger, og tager en beslutning. Kunden har besluttet sig for hvilken vej de vil følge til målet, og sammenligner derfor produkter/leverandører, indenfor den valgte metode. I denne fase kommer både Paid, Earned, Shared og Owned Media ligemeget i betragtning.

Kunden er nu klar til at købe, og der er derfor kamp om klik i Paid Media, men det er også i denne fase, hvor der opstår tvivl hos kunden. Denne tvivl kan du berolige med positiv omtale af din virksomhed i Earned og Shared Media, og tillidsvækkende information om hele processen i dit Owned Media.

PESO i servicefasen

Efter købet vil kunden ofte modtage service i form af spørgsmål omkring brug af produktet. I langt de fleste tilfælde vil kunden forsøge at finde svaret på din hjemmeside (Owned Media) eller ved at kontakte dig via enten hjemmesiden eller sociale medier (Shared Media).

PESO i loyalitetsfasen

I loyalitetsfasen handler det om at forkæle kunden, og overgå forventningerne. Det handler både om at give kunden noget ekstra, og motivere kunden til at blive ambassadør for virksomheden. Her er det selvfølgeligt yderst relevant at bede om en anmeldelse på Shared Media, men er stor del af fasen er domineret af Owned Media, hvor kunden kan tilmelde sig nyhedsbreve, og andre kanaler for at holde kontakten.

72 idéer til marketingkanaler

Nedenfor finder du en masse inspiration til de forskellige marketingkanaler, indenfor otte områder i en PESO model.

Hjemmeside

9 idéer til din hjemmeside (Owned Media)

  • Søgemaskineoptimering
  • Produktpræsentation
  • Webshop
  • Kundeudtalelser
  • Medarbejdere
  • Blog
  • Beregner
  • Kontaktoplysninger
  • Kontaktformular

Egne kanaler

9 idéer til dine egne kanaler (Owned Media)

  • Butik
  • Tekster
  • Billeder
  • Video
  • Lyd
  • Podcasts
  • Historier
  • Nyheder
  • Artikler

Kundeemner

9 idéer til dine kundeemner (Owned & Paid Media)

  • Nyhedsbreve
  • Konkurrencer
  • Quizzer
  • Freebies
  • E-bøger
  • Rapporter
  • Analyser
  • Webinar
  • Infografik

Delte kanaler

9 idéer til dine delte kanaler (Shared Media)

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Instagram
  • Youtube
  • Pinterest
  • Medium
  • Google My Business
  • Trustpilot

Fælles kanaler

9 idéer til dine fællleskanaler (Earned & Shared Media)

  • Facebook grupper
  • Sociale medier fællesskab
  • Brand ambassadører
  • Brugergenereret indhold
  • Co-Creation/Samskabelse
  • Velgørenhed
  • CSR
  • Hashtags
  • Deling

Fortjente kanaler

9 idéer til dine fortjente kanaler (Earned Media)

  • Partnere
  • Pressemeddelelser
  • Medie- , investor- og bloggerrelationer
  • Økosystem
  • Linkbuilding
  • Mund-til-mund
  • Foredrag
  • Gæsteblogging
  • Tagging

Indflydelse kanaler

9 idéer til dine indflydelse kanaler (Paid & Earned Media)

  • Influencers
  • Mikro-influencers
  • Kommisioner
  • Unboxing
  • Anmeldelse
  • Product placement
  • Referenceaftaler
  • Messer
  • Networking

Betalte kanaler

9 idéer til dine betalte kanaler (Paid Media)

  • Facebook Ads/Boost
  • LinkedIn Ads
  • Google Ads
  • Display annoncer
  • Retargeting
  • Outdoor annoncering
  • Tryksager
  • Sponsering
  • Gaver

3 ting du kan gøre i dag

  • Brainstorm de forskellige marketingkanaler ud fra listen ovenfor
  • Tegn en PESO model og skab overblik med post-its på de forskellige områder
  • Skab sammenhæng mellem kanalerne ved at tegne pile, der viser kunderejsen