Visuel Identitet er en samling af virksomhedens logo, farver, skrifttyper og andet, der sammen kommunikerer virksomhedens identitet visuelt.

Dette blogindlæg indeholder følgende emner:

Hvad er en Visuel Identitet?

En visuel identitet er en præsentation af virksomheden gennem farver, forme, typografi og andre grafiske elementer. Den visuelle identitet samler alle disse elementer, og opstiller regler for brugen, så der skabes en rød tråd i virksomhedens visuelle kommunikation.

Den visuelle identitet er også kendt som brand identitet eller corporate identity. Mange bruger desuden ordene logo og visuel identitet som det samme, men som vi gennemgår nedenfor er logoet blot en lille del af en visuel identitet.

Formålet med virksomhedens visuelle identitet er at sikre et godt førstehåndsindtryk, skabe en fremtoning, der kommunikerer virksomhedens sjæl, samt at gøre kunden i stand til at genkende virksomheden i markedet.

Den visuelle identitet kan sammenlignes med en personens fremtoning:

Stylist metafor
  • Symbolet svarer til personens ansigt
  • Logoet svarer til personens hoved
  • Farverne svarer til personens tøj
  • Typografien svarer til personens tøjstil
  • Grafiske elementer svarer til personens
  • Ikonerne svarer til personens smykker
  • Billedstil/illustrationer svarer til kropssprog
  • Designmanualen svarer til personens stylist

Brandarketyper

Bagved den ydre visuelle identitet ligger virksomhedens indre personlighed, der en samling af virksomhedens værdier, historie og sjæl. En god visuel identitet hænger sammen med virksomhedens personlighed, der bør defineres ud fra de 12 brandarketyper, før man overhovedet tænker på det visuelle.

Valget af navn og brandarketype, kan føre til dybt forskellige udtryk, selvom virksomheden sælger samme produkt. Nedenfor er de tolv brandarketyper illustreret gennem tolv identiteter for fiktive kaffevirksomheder.

12 kaffe brandarketyper

Visuel Identitet pris

Hvad koster en visuel identitet? Det korte svar er at en Visuel Identitet koster fra 10.000 kr. og opefter.

Det lange svar er, selvfølgelig, mere kompliceret…

Selvfølgelig kan du også få en Visuel Identitet til under 10.000 kroner – og ja, du kan sikkert få en til 1.000 kroner på Fiverr. Jeg har absolut intet imod Fiverr eller virksomheder, der bruger servicen – så spørgsmålet er; hvad er forskellen på en visuel identitet til 50 kroner og 10.000 kroner. Den store forskel ligger i tilgangen og dermed prisen.

99designs.com

Ovenstående er fire kandidater til et logodesign for 149 dollars, ca. 1.000 kr., på 99designs.com, til virksomheden Protojam. Logoerne er lavet ud fra beskrivelsen “Hjemmeside til Appudviklere mellem 18 og 34 år, og et ønske om et sjovt, farverigt og simpelt design’. Helt ærligt mener jeg ikke engang at disse logoer er 149 dollars værd, eller at de overhovedet følger ønsket fra kunden.

Med den billige løsning laver du en “brief” til designeren, omkring dine ønsker for stil, farver og lidt generel information om din virksomhed. Designeren tager så udgangspunkt i dine ønsker, og designer et eller flere udkast, der efterfølgende kan rettes X antal gange. Denne metode kan vi kalde “medspil”, hvor designeren blindt følger dine anvisninger og du får det som du vil.

Når prisen stiger, vil du opleve at designeren stiller flere og flere spørgsmål om selve virksomhedens formål og fremtidige mål, fremfor blot dine ønsker. Designeren forsøger med disse spørgsmål at komme ind til kernen i virksomhedens værdier og udfordringer, fremfor blot at lave logoet lyserødt, fordi det er din yndlingsfarve. Vi kan kalde denne metode “modspil”, hvor designeren bringer sin egen ekspertise i spil.

Dette fokus på virksomhedens indre, for derved at kunne designe det ydre, tager tid – hvilket gør at prisen stiger. Til gengæld får du som kunde en visuel identitet, de rent faktisk præsenterer, din virksomheds sjæl og dermed dit brand.

Læs mere om prisen på visuel identitet i dette blogindlæg

1. Symbol

Symbolet i virksomhedens visuelle identitet svarer til personens ansigt, og gør det muligt for kunden at genkende virksomheden, ligesom vi genkender personer. Symbolet er et form for ikon (piktogram), der adskiller virksomheden fra konkurrenterne, og skal derfor være unikt. Samtidig skal symbolet kunne stå alene og bruges på mindre områder, hvilket stiller store krav til designet.

Læs mere om symbol i visuel identitet i dette blogindlæg

Du kan sikkert genkende alle virksomhederne bag de berømte symboler nedenfor, selv uden at se navnet.

Symbol eksempler

Logoet i virksomhedens visuelle identitet svarer til personens hoved. Logoet indeholder virksomhedens navn, som ofte kombineres med symbolet på forskellige måder. Virksomheder kan have flere forskellige logovarianter, alt efter hvor det bruges – så hvis vi fortsætter vores metafor, kan man sige at logovarianterne er ligesom personens frisure, som kan tilpasses til lejligheden.

Et godt logo overholder de tre regler; unikt, simpelt og relevant. Logoet er unikt, så det adskiller sig fra konkurrenterne og kan huskes af målgruppen. Logoet er simpelt, så det kan bruges overalt, og i alle størrelser. Logoet er relevant, så det passer til virksomhedens branche og målgruppens forventning.

Overordnet kan man opdele logoer i 7 forskellige logotyper; Bogstavmærket (NASA), Ordmærket (Google), Kombinationsmærket (Burger King), Ikon logoet (Apple), det Abstrakte ikon logo (Pepsi), Maskot logoet (KFC) og Emblemet (Harvard).

7 logotyper

3. Farver

Farverne i virksomhedens visuelle identitet svarer til personens tøj. Ligesom tøj er et værktøj til at kommunikere din personlighed, er valget af farver en vigtig del af din branding, da farver er fulde af betydning. Selvom farver har betydning i sig selv, er deres kommunikation i højere grad præget af kombinationen af farverne, samt sammenhængen med de andre dele af den visuelle identitet.

Læs mere om farver i visuel identitet i dette blogindlæg

Farvebetydning

Et lille uddrag af farvebetydning:

  • Rød: magt, kærlighed, fare
  • Orange: spænding, vitalitet, selvsikkerhed
  • Gul: energi, ungdom, glæde
  • Grøn: natur, harmoni, misundelse
  • Blå: troværdighed, maskulin, intelligens
  • Pink: inspiration, feminin, omsorg
  • Lilla: royal, spirituel, mystik
  • Brun: jorden, konservativ, ærlig

Udfordringen med farvebetydning, er at mange farver har modstridende betydning; f.eks. kan rød både være positiv kærlighed og negativ fare. Netop derfor er det kombinationen af farverne, der afgør hvad de kommunikerer, ligesom mængden af hver enkelt farve i en farvepalette spiller ind.

4. Typografi

Typografien i virksomhedens visuelle identitet svarer til personens stil. Typografi, eller skrifttyper, er fulde af personlighed, og valget kan derfor hurtigt få virksomheden til at fremstå enten moderne eller historisk, seriøs eller legende – alt efter, hvilket stil du vælger.

Læs mere om typografi i visuel identitet i dette blogindlæg

Generelt kan man opdele typografi i fire grupper:

  • Serif: skrifttyper med “fødder”, der giver et klassisk udtryk
  • Sans serif: skrifttyper uden “fødder”, der giver et moderne udtryk
  • Script: skrifttyper med håndskrift, der giver et historisk udtryk
  • Dekorativ: skrifttyper til dekoration, der giver et kreativt udtryk
Skrifttyper i en visuel identitet

5. Grafiske elementer

De grafiske elementer i virksomhedens visuelle identitet svarer til personens accessories. Man kan sige at symbolet, logoet, farvene og typografien er førstehåndsindtrykket i den visuelle identitet, mens de grafiske elementer er en del af fremtoningen. Grafiske elementer er altså tilbehør, der kan bruges til at forstærke den visuelle identitet, og dermed understøtte virksomhedens brand.

Forme i en visuel identitet

De klassiske forme har følgende betydning:

  • Cirkler: fællesskab, kærlighed, venskab
  • Firkanter: stabilitet, professionel, effektivitet
  • Trekanter: magt, mystik, succes
  • Linjer: bevægelse, fremskridt, styrke

Nogle visuelle identiteter indeholder også “et femte element”, der er en form fra logoet, der kan genbruges som et element i den visuelle identitet. Denne form kan enten være en abstrakt form, eller en geometrisk form som en firkant, cirkel, trekant eller lignende.

6. Ikoner

Ikonerne i virksomhedens visuelle identitet svarer til personens smykker, da smykker ligesom indeholder ikoner gemmer en masse mening i en simpel lille genstand. En god samling af ikoner, kan hjælpe virksomheden med at kommunikere kompleks mening i en enkelt illustration.

Ikoner er et populært værktøj til at kommunikere noget kompleks, på en enkelt måde. Gode ikoner repræsenterer essensen af noget på en meget simpel måde, og bruges bedst sammen med tekst, som et understøttende element. Dine ikoner bør være i et professionelt udseende (ikke clipart), og have et gennemgående stil og udseende.

Tokyo ikoner

De Olympiske Lege i Tokyo bruger f.eks. en lang række ikoner til hurtigt at kommunikere sportsgrenen, uafhængigt af sproglige barrierer.

7. Billedstil og illustrationer

Billedstil og illustrationer i virksomhedens visuelle identitet svarer til personens kropssprog. “Et billede siger mere en tusind ord” er meget passende for både kropssprog og billeder/illustrationer, da de begge er en form for ordløs kommunikation af en stemning.

Virksomhedens billedstil og illustrationer afhænger både af billedets motiv, udtryk og billedbehandling. Billedernes motiv skal kommunikere det ønskede budskab, mens udtrykket skal spille sammen med resten af den visuelle identitet. Gennem billedbehandling kan billederne ændres, f.eks. sort/hvid eller et overlay, hvor farver lægges over et sort/hvid billede – en god metode til at gøre købte fotografier til virksomhedens egne.

Netop købte fotografier og illustrationer er en attraktiv model for mange virksomheder, der vil have adgang til et bredt udvalg til en billig pris. Udfordringen er dog at, der gennem de seneste år er opstået en “stockphoto” stil, hvor alle billeder og illustrationer er flade, uden kant og personlighed, for at kunne sælges til flere virksomheder. Det er derfor vigtigt at virksomheden tilføjer sit eget præg til købte billeder.

Billedstil eksempel

Jyske Bank har for eksempel opsat fem kriterier for deres billeder; skandinavisk, simpelt, varmt/uhøjtideligt, autentisk og “det lille ekstra”. Deres billeder er derudover opdelt i de tre kategorier; grønt overlay, grøn adskillelse, og billeder, der fortæller en historie.

Designmanual for Visuel Identitet

Designmanualen i virksomhedens visuelle identitet svarer til personens stylist, der sammensætter de enkelte dele til en samlet pakke. Designmanualen præsenter den visuelle identitet, og opstiller regler for dens brug, så der sikres et kontinuerligt udtryk – og dermed den famøse røde tråd i virksomhedens brand.

Designmanualen er dit system til at sikre virksomhedens brand i en travl hverdag. Ved at samle alt et samlet sted, har du altid adgang til de forskellige elementer, hvilket sikrer et ensartet udtryk hver gang. Udover at have et system, bør en visuel identitet også indeholde regler for brugen af elementerne. En god måde at illustrere dette på, er ved at inkludere et par eksempler på brug, f.eks. visitkort, webdesign eller design til kaffekopper.

Visuel Identitet for Duolingo

Som eksempel på elementerne i en designmanual ses den visuelle identitet for Duolingo, der er en sproglærings app, med en gennemført, og skæv, visuel identitet – udviklet med udgangspunkt i maskot uglen “Duo”.

3 ting du kan gøre i dag

  • Start med at definere virksomhedens personlighed gennem en brandarketype
  • Design “førstehåndsindtrykket” for virksomheden gennem symbol, logo, farver og typografi
  • Tilføj “fremtoningen” med grafiske elementer, ikoner, billedstil og illustrationer