22 marketing regler til marketing succes, er et resumé af bogen “The 22 Immutable Laws of Marketing”, skrevet af Al Ries og Jack Trout.

Dette blogindlæg indeholder følgende emner:

Hvad er de 22 marketing regler?

De 22 marketing regler stammer fra bogen “The 22 Immutable Laws of Marketing”, skrevet af far og datter Al Ries og Laura Ries. Selvom bogen blev udgivet tilbage i 1993, er den stadig fyldt med guldkorn, opdelt i de 22 marketing regler.

De 22 regler

1. Reglen om lederskab: Marketing handler om lederskab, og det er bedre at være den første, end den bedste.

2. Reglen om kategorien: Marketing handler om at eje en kategori, eller skabe en ny kategori.

3. Reglen om bevidsthed: Marketing kan ikke ændre kundens mening, eller placeringen i kundens bevidsthed.

4. Reglen om opfattelse: Marketing er ikke en kamp om produkter, men en kamp om opfattelse af produkter.

5. Reglen om fokus: Marketing fokus handler om at eje et enkelt ord i branchen, ligesom Volvo’s “sikkerhed”.

6. Reglen om eksklusivitet: Marketing kan ikke fokusere på et ord, som en anden virksomhed allerede ejer.

7. Reglen om hieraki: Marketing påvirkes af virksomhedens markedsandel, og dermed placering i hierakiet.

8. Reglen om duo: Marketing bliver, i det lange løb, en kamp mellem en duo, f.eks. Coca-Cola og Pepsi.

9. Reglen om modsætning: Marketing for nr. 2 i hierakiet er at finde nr. 1’s svaghed, og skabe et alternativ.

10. Reglen om opdeling: Marketing er også timing, og man kan både være for tidligt og sent på den i markedet.

11. Reglen om perspektiv: Marketing effekten tager tid.

12. Reglen om tilføjelse: Marketing skal modstå fristelsen om at tilføje mere og mere.

13. Reglen om ofring: Marketing er nødt til at ofre noget, for at opnå noget andet.

14. Reglen om egenskaber: Marketing skal fremhæve enkelte egenskaber, fremfor alle egenskaber.

15. Reglen om ærlighed: Marketing kommer langt med ærlighed, og humor omkring firmaets svagheder.

16. Reglen om enkelthed: Marketing afhænger ofte af en et enkelt genialt træk.

17. Reglen om forudsigelighed: Marketing skal være fleksibel, da du ikke forudsige fremtiden.

18. Reglen om succes: Marketing skal passe på succes, da det fører til arrogance og stort ego.

19. Reglen om fiasko: Marketing skal erkende at fiasko vil forekomme, og acceptere dette.

20. Reglen om hype: Marketing har ikke brug for “hype” når det går godt, kun når det går skidt.

21. Reglen om acceleration: Marketing er ikke bygget på mode, men bygget på trends.

22. Reglen om ressourcer: Marketing er gode idéer, som er støttet af de nødvendige ressourcer.