Branding for begyndere gennemgår, hvad branding er, og hvordan du aktivt kan brande din virksomhed gennem navn, logo og visuel identitet.

Dette blogindlæg indeholder følgende emner:

Hvad er et brand?

Historisk har mange opfattet et brand som blot at være navnet, logoet eller symbolet for virksomheden, men det er meget mere end det. Et brand er den opfattelse af en virksomhed, organisation eller person, som man står tilbage med efter interaktionen er afsluttet.

“Your brand isn’t what you say it is. It’s what they say it is”

– Marty Neumeier, brandekspert

Udfordringen med et brand er at det er en personlig opfattelse, hvilket betyder at hver eneste person i målgruppen vil have sin helt egen personlige opfattelse omkring din virksomhed. Gennem branding kan du påvirke denne opfattelse, men i sidste ende er det en abstrakt mavefornemmelse i det enkelte menneske.

Hvad er branding?

Formålet med et brand er at gøre det muligt for målgruppen at identificere din virksomhed i markedet, og adskille den fra konkurrenterne. Modsat ordet “brand”, der kan være svært at definere klart, er ordet “branding” mere konkret, da det er den aktive handling at skabe dit brand, gennem de værktøjer du har til rådighed.

I branding for begyndere er disse værktøjer de visuelle elementer (navn, logo, farver), mens mere komplicerede dele af et brand er fortællingen (formål, vision og mission) og personligheden (værdier, budskaber og tone).

Branding for begyndere

Branding for begyndere indeholder fire dele; navn, logo, identitet og brand.

Navn, Logo, Identitet, Brand

Navn

Virksomhedens navn bruges til at identificere virksomheden, ligesom et personligt navn gør det muligt at udpege nogen gennem tiltale eller omtale. Virksomhedens navn skal modsat personlige navne være unikke, og adskille sig væsentligt fra andre virksomheders navne.

Generelt er det en god idé at overholde nedenstående råd til navngivning, selvom der selvfølgelig findes undtagelser. Dog vil jeg mene at virksomhedsnavne som Google og Flickr fik succes på trods af, og ikke på grund af, deres unikke navn.

  • Let at stave til og udtale
  • Kort navn med få stavelser
  • Ledigt domæne/brugernavne på sociale medier
  • Betydning, der fører til metaforer og ordspil
  • Unikt og mindeværdigt

Ovenstående er ligepræcis grunden til at min virksomhed hedder Gnist Branding, og ikke bruger mit personlige navn Mikki Dall Nørgaard, der er et helvede for folk at stave, udtale og huske, på trods af at det er utroligt unikt.

Logo

Virksomhedens logo er hele virksomhedens ansigt udadtil reduceret til et enkelt symbol. Et logo kan enten være ren tekst, et ikon eller en kombination af de to elementer. Ligesom en persons ansigt, er logoet måden, hvorpå kunderne får et førstehåndsindtryk af, og derefter genkender virksomheden.

En persons ansigt ikke fortæller jo ikke hele historien, og det heller ikke logoets opgave at kommunikere hele virksomheden i et enkelt symbol. Opgaven er derimod at fange virksomhedens sjæl i en så enkelt form som muligt. Et godt logo skal derfor overholde disse tre regler:

  • Unikt, så det kan identificeres og huskes
  • Simpelt, så det kan brugbart overalt i alle størrelser
  • Relevant for din virksomhed og dit marked

Savner du inspiration til din virksomheds logo?. Se de 50 logo eksempler, med beskrivelse i dette blogindlæg.

50 logo eksempler

Identitet

Hvor virksomhedens logo svarer til personens ansigt, kan virksomhedens identitet sammenlignes med personens fremtoning. Den visuelle identitet er den måde virksomheden præsenterer sig overfor offentligheden, ligesom en persons frisure, tøjstil og lignende.

Virksomhedens visuelle identitet indeholder de grafiske elementer (farver, skrifttyper, grafik, ikoner og billedstil), samt et system for brugen af disse. Den visuelle identitet er mulighed for at kommunikere virksomhedens personligheden og hvordan den vil opfattes, ligesom din personlige stil giver et indblik i hvem du er som person, inden folk taler med dig.

Brand

Som nævnt tidligere er din virksomheds brand, den mavefornemmelse folk sidder tilbage med, når du har forladt rummet. I forhold til branding for begyndere, kommer du langt med at aktivt forme dit brand gennem navn, logo og identitet.

Store virksomheder bruger mange ressourcer på at påvirke målgruppens følelse omkring virksomheden, men for mindre virksomheder er der ofte mere konkret værdi i at sikre en rød tråd gennem navn, logo og visuel identitet som første trin. Herefter vil et naturligt næste skridt være at blive skarp på virksomhedens positionering i markedet gennem kernefortællingen, differentiering overfor konkurrenter og skarpt fokus i kommunikationen.

3 ting du kan gøre i dag

  • Overvej om din virksomheds navn overholder de basale råd
  • Udvikl eller tilpas dit logo, så det er unikt, simpelt og relevant
  • Skab en sammenhængende oplevelse med en visuel identitet