Firmanavn til din virksomhed, der sikrer dig det gode navn til virksomheden – med eksempler på de 7 forskellige navnetyper.

Dette blogindlæg indeholder følgende emner:

  • Regler for dit firmanavn
  • Det gode firmanavn
  • 7 navnetyper til dit firmanavn
  • Opbygning af dit firmanavn

Regler for dit firmanavn

Virksomhedens firmanavn skal overholde en række regler i Danmark. Firmanavnet må ikke ligne andre firmanavne, ikke må være vildledende og ikke må indeholde slægtsnavne eller registrerede varemærker.

Reglen om at dit firmanavn ikke må ligne andre handler om at undgå forveksling. Kort sagt kan du godt bruge samme firmanavn, hvis det er i en anden branche eller geografisk placering. Samtidig er der en række navne, der er så almene at de ikke er beskyttede, f.eks. Frisørhjørnet.

Firmanavnet må heller ikke være vildledende, så det går ikke at hedde Franske Vine, når druerne dyrkes i Danmark. Samtidig er det din pligt at ændre navn, når firmaet ændrer foretagende, f.eks. fra Jens Hansen Murer til Jens Hansen Tømrer. Sidst er det selvfølgelig ikke lovligt at benytte firmanavne, der indeholder navne du ikke har retten til – hvad enten det er slægtsnavne eller registrerede varemærker.

Det gode firmanavn

Det gode firmanavn overholder ovenstående regler, og bør derudover følge nedenstående 7 retningslinjer for et godt firmanavn:

  1. Man kan udtale og stave til navnet
  2. Man kan huske navnet
  3. Man kan bruge navnet overalt
  4. Man kan eje navnet
  5. Man kan bruge navnet sprogligt
  6. Man kan udvikle sig i navnet
  7. Man kan bruge navnet online

Dette blogindlæg uddyber listen over de 7 tips til det gode virksomhedsnavn

7 navnetyper til dit firmanavn

Overordnet set kan man inddele alle firmanavne i syv navnetyper; personligt, beskrivende, forkortelse, antydende, tilknytning, fremmedsprog og abstrakt.

1. Personligt

Det personlige firmanavn indeholder dit eget eller andres navn. Det fungerer godt når du har et unikt navn som Walt Disney, eller vil hylde videnskabsmanden Nikola Tesla med din elbil. På den ene side kan man argumentere for at personlige navne er den dovne løsning, og mere for din egen skyld end kundernes – på den anden side kan det være en god idé, når du er ene person i firmaet og derfor er lig med virksomheden.

2. Beskrivende

Det beskrivende navn fortæller kunden nøjagtig, hvad virksomheden laver, f.eks. Nakskov Hotel eller Kerteminde Køreskole. Denne type firmanavn er indeholder ofte en placering, og er låser dermed virksomheden geografisk.

3. Forkortelse

Firmanavn med en forkortelse er ofte et resultat af et langt navn, der gennem tiden er blevet en almen forkortelse i dagligdagen. Scandinavian Airlines er f.eks. blevet til SAS, men forkortelser er ofte mere praktiske end funktionelle, og siger intet om virksomheden, med mindre man kender historien bag.

4. Antydende

Antydende firmanavne forsøger at tilføre mening fra rigtige ord fra ordbogen (f.eks. Tryg Forsikring), selvom det er utroligt svært at finde rigtige ord, der er ledige på markedet. Dette fører ofte til at man sammensætter to eksisterende ord (f.eks. Netcompany), eller laver varianter af forskellige ord (Novozymes).

5. Tilknytning

Firmanavne med tilknytning låner betydning fra andre ord og koncepter, f.eks. Pandora smykker, der bruger navnet fra græsk mytologi om Pandora’s æske. Andre firmanavne forsøger at trække på kvaliteter fra ord, f.eks. aggressionen i navnet Red Bull.

6. Fremmedsprog

Firmanavne med fremmedsprog bruger ord fra andre sprog til at skabe et unikt firmanavn med betydning, særligt når det danske ord er for alment eller optaget. F.eks. er regnskabsprogrammet Dinero det spanske ord for penge.

7. Abstrakt

Abstrakte firmanavne indeholder ingen betydning, men er ofte et kort navn på to stavelser, f.eks. Irma eller Kodak. Fordelen ved abstrakte navne er at de er korte og nemme at huske, hvilket fører til hård kamp om de ledige navne.

Opbygning af dit firmanavn

Virksomhedens firmanavn kan altså generelt bestå forskellige dele; et personnavn, et brandnavn, et nøgleord og et geografisk ord. Det giver virksomheden utroligt mange muligheder for kombinationer, særligt når firmanavnet både kan bestå af et “fornavn”, “efternavn” og slogan.

Virksomheds fornavn er det unikke kaldenavn, der bruges i hverdagen, mens efternavnet placerer virksomheden på markedet. F.eks. omtaltes Vestas Wind Systems, blot som Vestas i daglig tale, mens Wind Systems er nøgleordet, der forklarer, hvad virksomheden arbejder indenfor.

Pointen er at din virksomheds firmanavn sagtens kan være et unikt fornavn, mens efternavnet eller endda virksomhedens slogan, kan forklare hvad du tilbyder. Ligeledes kan et geografisk ord også både hjælpe med at placere virksomheden overfor målgruppen, og adskille firmanavnet fra lignende navne.

3 ting du kan gøre i dag

  • Overhold de danske regler for firmanavne
  • Gennemgå de syv retningslinjer for det gode navn
  • Overvej fordele og ulemper ved de syv navnetyper

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *