Logodesign udarbejder logoet, virksomhedens ansigt udadtil, der skal overholde tre overordnede regler og findes i syv forskellige typer.

Dette blogindlæg indeholder følgende emner:

I branding for begyndere er formålet med virksomhedens logo er at vise ansigtet udadtil i et enkelt symbol. Ligesom en persons ansigt, er logoet måden, hvorpå kunderne får et førstehåndsindtryk af, og derefter genkender virksomheden. Men en persons ansigt ikke fortæller jo ikke hele historien, og det heller ikke logoets opgave at kommunikere hele virksomheden i et enkelt symbol. Opgaven er derimod at fange virksomhedens sjæl i en så enkelt form som muligt.

Meningerne om godt logodesign er mange og ofte subjektive, men der findes heldigvis også objektive regler, du bør overholde i dit logodesign. Sagi Haviv der står bag ikoniske logoer for National Geographic, NBC og Chase Bank arbejder ud fra at et godt logo er unikt, simpelt og relevant.

Kontorfællesskab i København? Skal du starte som selvstændig/iværksætter, og er du på udkig efter et kontorfællesskab – så vil jeg anbefale Republikken i hjertet af København, hvor jeg er ansat som Marketing Manager.

Unikt logodesign

Godt logodesign skaber et unikt logo, der adskiller sig fra konkurrenterne, og kan huskes af målgruppen. Når du har set et unikt logo et par gange, skal du være i stand til at tegne det ud fra din hukommelse efterfølgende. I praksis er det utroligt svært at skabe et 100% unikt logo, men undgå for alt i verden de generiske logoer, f.eks. globus i rejseselskabets logo, da du aldrig adskiller dig fra mængden.

Simpelt logodesign

Godt logodesign skaber et simpelt logo, der kan bruges i alle størrelser og på alle platforme. Et simpelt logo indeholder få elementer og detaljer, så står super skarp både på hjemmesiden, sociale medier og bygningens facade. Fordi logoet “bor” mange forskellige steder, bør du også tænke over om logoet egner sig til både kvadratiske, rektangulære og cirkelformede placeringer.

Relevant logodesign

Godt logodesign skaber et relevant logo, der passer til din virksomhed og branche, da målgruppen har en forventning til, hvordan et logos udtrykt er i dit marked. Det betyder at du er nødt til at være unik, indenfor branchens rammer, og ikke lave et logo for Danske Bank med skrifttypen fra Legekæden.

Download Branding for begyndere materiale her

Kontorfællesskab i København? Skal du starte som selvstændig/iværksætter, og er du på udkig efter et kontorfællesskab – så vil jeg anbefale Republikken i hjertet af København, hvor jeg er ansat som Marketing Manager.

Logodesign eksempler

Savner du inspiration til din virksomheds logo?. Se de 50 logo eksempler, med beskrivelse i dette blogindlæg.

50 logo eksempler

7 forskellige logotyper

Overordnet kan man opdele logoer i 7 forskellige logotyper; Bogstavmærket (NASA), Ordmærket (Google), Kombinationsmærket (Burger King), Ikon logoet (Apple), det Abstrakte ikon logo (Pepsi), Maskot logoet (KFC) og Emblemet (Harvard).

7 forskellige logotyper

Bogstavmærke

Bogstavmærker er logoer, der ofte består af virksomhedens initialer, f.eks. NASA, IBM og HP. Bogstavmærkerne er ofte et resultat af en virksomhed med et langt navn, der bliver forkortet. Fordi bogstavmærket er ultra simpelt er fokus på at udtrykke personligheden gennem den skrifttype, der vælges eller udvikles.

Ordmærke

Ordmærker er logoer, som består af virksomhedens navn, f.eks. Coca-Cola, VISA og Google. Ordmærker er et godt valg til korte virksomhedsnavne, som er catchy i sig selv, men kræver samtidig ofte et grafisk twist eller stærke farver, for ikke at blive for kedelige.

Kombinationsmærke

Kombinationsmærker er logoer, som er en kombination af et bogstavmærke/ordmærke og et ikon/maskot. Ikonet og teksten kan kombineres på mange måder, hvor de mest populære er ikonet over teksten (Lacoste), ikonet til venstre for teksten (Microsoft) eller integreret i hinanden (Burger King).

Ikon logo

Ikon logoer er logoer, der er et piktogram, en grafisk repræsentation af en virkelig ting, f.eks. Apple’s æble ikon, Twitter’s fuld eller Shell’s muslingeskal. Et ikon logo er et godt valg, hvis din virksomheds navn indeholder et ord, der kan illustreres, eller en variant af et ord – f.eks. hjorten i John Deere fra det engelske ord “deer”.

Abstrakt ikon

Det abstrakte ikon er logoer, som er en geometrisk form, f.eks. Pepsi, Nike og Adidas. Modsat ikon logoet ovenfor behøver det abstrakte logo ikke ligne en virkelig ting, hvilket giver stor frihed til at tilskrive mening til den abstrakte form.

Maskot logo

Maskot logoer er logoer, der indeholder en illustration karakter, f.eks. KFC, BR Legetøj og Snapchat. Maskot logoer er tegnede, og egner sig bedst til brand, der vil opfattes som sjove, særligt i markeder rettet mod børn og familie målgrupperne.

Emblem logo

Emblem logoer er logoer, som indeholder tekst indeni et symbol, f.eks. Harvard University, Starbucks og Harley-Davidson. Emblem logoer udtrykker historie og tradition, hvilket gør dem til et populært valg blandt universiteter og offentlige institutioner – men de mange detaljer fører hurtigt til problemer i forhold til de tre logoregler.

3 ting du kan gøre i dag

  • Følg de tre regler for godt logodesign: unikt, simpelt og relevant
  • Overvej hvilken af de 7 forskellige logotyper dit virksomhedsnavn passer til
  • Undlad at tvinge for mange elementer, farver og mening ind i logoet