Marketingkanaler er din vej til målgruppen, og kan opdeles i forskellige metoder, der skaber et match mellem virksomheden, kanalen og kunden.

Dette blogindlæg indeholder følgende emner:

  • Marketingmetoder
  • Paid, Earned, Shared & Owned Media
  • Marketingkanaler

Dette blogindlæg er en del af guiden omkring Marketingstrategi:
1. Marketingstrategi
2. Marketingmodeller
3. Marketingkanaler
4. Marketing plan

Marketingmetoder

Marketingmetoder er de forskellige filosofier, du kan benytte, for at ramme dine potentielle kunder. Der findes i dag utroligt mange marketingmetoder, især indenfor Digital Marketing, og det kan være overvældende med alle mulighederne. Du kan sagtens kombinere flere forskellige marketingmetoder, ligesom der ofte findes mange marketingkanaler under hver metode.

Du kan hurtigt føle et pres til at bruge alle marketingmetoder og alle marketingkanaler. Det bedste råd er at bruge de metoder og kanaler, der passer til dig og dine kunder. Det betyder at du kun skal lave videomarketing på Youtube, hvis du er et naturtalent foran kameraet – og det er her din målgruppe er.

7 udvalgte marketingmetoder:

  • Affiliate marketing: kommisions-baseret annoncering, f.eks. gennem partnerprogrammer, referencer eller influencers
  • Content Marketing: Fokus på relevant og værdifuldt indhold tilpasset målgruppen tidligt i deres købsrejse
  • Email marketing: det klassiske nyhedsbrev, der stadig leverer gode resultater i dag
  • Retargeting: marketing til afgrænsede brugere, der allerede har besøgt din hjemmeside eller sociale medie
  • Social Media marketing: Marketing til nye kunder, og kunderelation med eksisterende gennem sociale medier
  • Søgemaskinemarketing: Betalt marketing på søgemaskiner, f.eks. bud på topplaceringer på Google Ads
  • Søgemaskineoptimering: Optimering af hjemmesiden, og de enkelte undersider for høj ubetalt placering på Google

Paid, Earned, Shared & Owned Media

Paid, Earned, Shared & Owned Media er en opdeling af de forskellige typer af marketingkanaler. På trods af opdelingen, er der et naturligt overlap, hvor dit indhold ofte holder til på Owned Media, bliver delt på Shared Media, promoveret med Paid Media og omtalt på Earned Media.

Paid Media er medier du betaler for at blive promoveret, såsom Google Ads, social medie annoncering og bannerannoncer. Fordelen er at du hurtigt, kan nå ud til utroligt mange kunder, mens ulempen naturligvis er at det koster penge for hver visning eller klik, kunderne foretager.

Earned Media er medier hvor din virksomhed og produkter bliver omtalt, f.eks. anmeldelser, delinger eller @mentions. Den store fordel er at kunderne deler positiv omtale, uden at få noget til gengæld, mens ulempen er din manglende kontrol, især hvis omtalen bliver negativ.

Shared Media er medier hvor dit indhold bliver delt, deriblandt sociale medier. Du deler disse medier med dine følgere der liker, kommenterer og deler dit indhold – eller skaber indhold på egen hånd. Shared Media kan føre til viral marketing, men er også en platform der er svær at styre for virksomheden.

Owned Media er medier du selv ejer, og inkluderer din hjemmeside, blog, nyhedsbrev og sociale medie konti. Fordelen er at det er gratis, og du selv har kontrollen over mediet, mens ulempen er at medierne er organiske, og derfor kan tage lang tid at opbygge.

Læs blogindlægget om PESO modellen og få et overblik over din marketing

PESO modellen

Marketingkanaler

Marketingkanaler leverer dit budskab til potentielle kunder. Du kender sikkert en masse sociale medier, men glem ikke kanaler som Google Shopping, bannerannoncering eller offline medier. Samtidigt er det vigtigt at huske, at hjemmesiden også er en marketingkanal, der ofte er kernen i hele din marketing.

Download skemaet med 33 digitale marketingkanaler

10 spørgsmål du bør stille dig selv, når du vælger marketingkanaler:

  1. Er kanalen bedst til Business to Business (f.eks. LinkedIn) eller Business to Consumer (f.eks. Snapchat)?
  2. Er målet med kanalen leadgenerering (f.eks. Email marketing)?
  3. Kan du nå ud til mange brugere med kanalen (f.eks. Instagram)?
  4. Kan du målrette annoncer ud fra adfærd (f.eks. Facebook)?
  5. Er kanalen bedst til visuelle indlæg (f.eks. Pinterest)?
  6. Kan kanalen sende trafik videre til din hjemmeside eller ej?
  7. Lever dit indhold for evigt (blogging) eller forsvinder det hurtigt i brugernes feed?
  8. Hvilken form for fællesskab forventer dine følgere på kanalen?
  9. Hvilken frekvens af opslag forventer følgerne på kanalen?
  10. Hvilken etikette er der på kanalen (f.eks. hashtags, tone eller moderation)?

Ved at svare ærligt på ovenstående, kan du finde et match mellem din virksomhed, marketingkanalen og dine kunder. Man bliver ofte forblændet af andres succes på en enkelt marketingkanal – men glemmer ofte om man selv har kompetencerne, tiden og personligheden til selv at få succes på samme kanal.

De forskellige marketingmetoder og marketingkanaler giver din virksomhed utroligt mange muligheder, men kan også virke uoverskueligt uden en god marketingplan. I næste del af serien om marketingstrategi kommer vi netop ind på hvordan du laver og måler en god marketingplan.

3 ting du kan gøre i dag

  • Lav en liste, hvor du opdeler alle dine nuværende kanaler i Paid, Owned & Earned Media
  • Stil dig selv de 10 spørgsmål inden du vælger marketingkanaler
  • Stå imod presset fra andres succes, og vælg den platform, der matcher dig og dine kunder