Value Proposition, eller på dansk værdiudsagn, er dit løfte om den værdi kunden modtager ved at købe fra dig. Se også eksempler og skabelon.

Dette blogindlæg indeholder følgende emner:

Hvad er en Value Proposition?

En Value Proposition, eller på dansk værdiudsagn, er et løfte til kunden omkring den værdi du skaber, og kunden modtager ved at købe dit produkt eller service. Det er altså det budskab virksomheden bruger til at overbevise kunden om at produktet/servicen hjælper dem med at løse de problemer de oplever.

Din Value Proposition handler altså om værdi, og ikke om selve dit produkt eller service. I stedet for at fokusere på din egen virksomhed, skal du – populært sagt – over på kundens banehalvdel, og besvare; hvad får kunden ud af det? Det er altså et spørgsmål om udbytte, og til dels fordele, fremfor egenskaber – hvis du kender til EFU modellen.

Det er ikke nok med den gamle traver “bedste kvalitet og bedste service til den bedste pris” – det kan alle virksomheder jo slynge ud. Og nej, det er heller ikke “10% rabat”, “fri levering” eller andre ting som kunden ærlig talt forventer er i orden.

Din Value Proposition skal i stedet være unik, så fremhæver netop det du gør bedst, og dermed adskiller dig fra konkurrenterne. Hvad er det, der gør dig unik? og hvorfor skal kunden vælge ligenetop dig? Men lad os se nærmere på nogle gode værdiudsagn eksempler nedenfor.

Værdiudsagn eksempler

Uber: Den smarte måde at komme rundt omkring

Uber’s nævner ikke noget om deres produkt i deres værdiudsagn, men fokuserer i stedet på de problemer servicen løser. Alternativet til Uber er den klassiske taxa-service, og her går Uber direkte efter konkurrenten, ved at fokusere på det smarte i deres app, hvor man matcher chauffører og passagerer. Typisk kommer kunden endda hurtige og billigere frem, sammenlignet med en taxa.

Slack: Vær mere produktiv med mindre kompleksitet

Slack er en software, der gør teams i virksomheder i stand til at kommunikere og være mere produktive. Det er jo ikke ligefrem nyt eller unikt, men Slack har modsat konkurrenterne formået at udvikle en overskuelig service, der er nem at bruge. Samtidig samler tjenesten kommunikation, filer og projektstyring et sted – fremfor spredt i flere programmer.

MobilePay: Betal nemt med mobilen

MobilePay har taget Danmark med storm og i dag kan du swipe din betaling af alt fra dagligvarer og webshopkøb, til regninger og fødselsdagsgaver. Det ændrer dog ikke på den grundlæggende værdi, nemlig at betale nemt med mobilen – som er en væsentlig bedre formulering end “person-til-person betalingmetode”, som servicen egentlig startede som.

Mødelokale i København? Hvis du skal holde et møde eller workshop om Value Proposition Canvas – så vil jeg anbefale Republikken i hjertet af København, hvor jeg er ansat som Marketing Manager.

Value Proposition Canvas

Din virksomheds Value Proposition hænger uløseligt sammen med Value Proposition Canvas værktøjet, der er en del af Business Model Canvas. Value Proposition Canvas hjælper dig nemlig med at sikre et match mellem dit produkt og kundens behov. Modellens styrke er at den går i dybden for at forstå kundens behov, udfordringer og mål – hvilket gør det nemt for dig at skabe et stærkt værdiudsagn.

Kundeprofil i Value Proposition Canvas

Med kundeprofilen i Value Proposition Canvas kender du din kunde gennem; opgaver de vil løse, smerter de oplever og gevinster de vil opnå. Kundeprofilen uddyber altså Kundesegmentet i Business Model Canvas, gennem målgruppen opgaver, smerter og gevinster:

De fire typer opgaver kunden skal løse:

  • Funktionel: praktiske opgaver der skal udføres
  • Social: motiveret af status og opfattes fra andre
  • Følelse: jagten på en god følelse eller at undgå en dårlig følelse
  • Understøttende: hjælper med at løse de tre ovenstående

De fire typer smerter kunden oplever før, under og efter løsningen af opgaverne:

  • Funktionel: virker ikke
  • Social: ser dum ud
  • Følelse: får det dårligt
  • Ubelejlig: træls at udføre

De fire typer gevinster kunden opnår ved at løse opgaverne:

  • Nødvendig: løsningen virker ikke uden
  • Forventet: løsningen er bedre
  • Ønsket: løsningen gør opgaven lettere
  • Uventet: løsningen er smartere

Værdiudsagn i Value Proposition Canvas

Værdiudsagnet i Value Proposition Canvas matcher kundens behov, ved at løse vigtige opgaver, lindre store smerter og skabe store gevinster.

Dine produkter/services løser kundens opgaver. Produkter er en samling af de fysiske, immaterielle, digitale eller finansielle produkter/services, som virksomheden tilbyder for at løse kundens opgaver.

Dine smertestillere afhjælper kundens smerter. Smertestillere er virksomhedens måde at fjerne eller minimere de smerter kunden oplever når opgaverne udføres, for eksempel gennem besparelser, risikohåndtering, eller fjernelse blokeringer og bekymringer.

Dine gevinstskabere hjælper med at opnå kundens gevinster. Gevinstskabere forklarer, hvordan dit produkt/service hjælper kunden med at opnå sine nødvendige, forventede, ønskede og uventede gevinster.

Download Business Model Canvas materiale her

Værdiudsagn skabelon

Strategyzer, virksomheden bag Businesss Model Canvas, har udviklet et super værktøj til at bygge værdiudsagn ud fra elementerne i din Value Proposition Canvas. Værktøjet kaldes “Ad-lib” og virker ved at tvinge dig til at fokusere på, hvordan du præcis skaber værdi for kunderne.

Ad-lib skabelon

Vores [produkt eller service]
hjælper [kundesegment]
med at [opgave]
ved at undgå [smerte]
og opnå [gevinst]
modsat [konkurrent]

Lad mig illustrere med de tre tidligere eksempler; Uber, Slack og MobilePay nedenfor.

Vores samkørselsservice
hjælper passagerer
med at komme hurtigt omkring
ved at undgå ventetid
og opnå billigere transport
modsat taxaselskaber

Vores produktionsværktøj
hjælper virksomhedsteams
med at kommunikere
ved at opnå produktivitet
og undgå kompleksitivitet
modsat emails

Vores betalingsservice
hjælper forbrugere
med at betale
ved at undgå besværlige services
og opnå lynhurtig betaling
modsat bankoverførsler

3 ting du kan gøre i dag