Besøgsstatistik viser hvordan din hjemmeside præsterer, hvilken marketing der virker og hvordan du konverterer flere besøgende til kunder.

Besøgsstatistik fjerner blokeringer på brugerens rejse

Besøgsstatistik giver dig et indblik i hvordan din hjemmeside præsterer, og er derfor et uvurderligt værktøj til at sikre en levende hjemmeside på den lange bane. Ved at måle besøgsstatistik, med f.eks. Google Analytics, kan du altså få dine besøgende til at hjælpe med at forbedre din hjemmeside – helt gratis.

Din hjemmeside er aldrig færdig og kræver løbende forbedring for ikke at lide en stille død. Forbedringen af din hjemmeside handler om at identificere hvad der virker og ikke virker på hjemmesiden. Denne statistik kan vi bruge til at optimere brugeroplevelsen – og i sidste ende få flere kunder.

Besøgsstatisik kan bl.a. fortælle dig hvilke dele af din marketing der tiltrækker flest besøgende – og konverterer dem til kunder i sidste ende. På den anden side kan du også finde frem til hvad der blokerer for brugerens rejse, når de i stedet forlader hjemmesiden.

Netop disse blokeringer på brugerens rejse er essensen i hjemmesideoptimeringen. Kort fortalt handler optimering om at øge antallet af besøgende, der konverteres til kunder – f.eks. ved at klikke på dit telefonnummer eller udfylde en formular.

10 spørgsmål du kan få svar på med besøgsstatistik:

  1. Hvor mange besøger min hjemmeside?
  2. Hvor bor mine besøgende i landet?
  3. Hvilke andre hjemmesider linker til min hjemmeside?
  4. Hvilke af mine marketingkanaler sender mest trafik til min hjemmeside?
  5. Hvilke undersider er mest populære på min hjemmeside?
  6. Hvor stor andel af mine besøgende bliver kunder?
  7. Hvor mange af mine besøgende bruger smartphone og tablet?
  8. Hvor lang tid tilbringer de besøgende på min hjemmeside?
  9. Hvordan kommer de besøgende til min hjemmeside, og hvor forlader de den?
  10. Hvordan er mine besøgende fordelt på køn og alder?

Kontorfællesskab i København? Skal du starte som selvstændig/iværksætter, og er du på udkig efter et kontorfællesskab – så vil jeg anbefale Republikken i hjertet af København, hvor jeg er ansat som Marketing Manager.

Hvad er Google Analytics?

Google Analytics er et gratis analyseværktøj, der giver dig anonym statistik omkring dine besøgende på din hjemmeside. Google Analytics kan derfor give dig en masse indsigt i, hvordan din hjemmeside bliver brugt, og hvor der er mulighed for forbedringer.

Google Analytics er opdelt i fire overordnede områder:

  • Målgruppe: hvem er dine besøgende? f.eks. køn, alder og geografisk placering
  • Anskaffelse: hvor kommer dine besøgende fra? f.eks. direkte trafik, sociale medier eller Google Ads kampagner
  • Adfærd: hvordan bruger dine besøgende hjemmesiden? f.eks. tid på siden, antal sidevisninger og hvor de forlader hjemmesiden
  • Konvertering: hvor mange besøgende opnår et opsat mål? f.eks. klikker på et telefonnummer eller udfylder en formular

Opsætning af Analytics

Google Analytics måler din besøgsstatistik ved hjælp af en lille kode der indsættes på din hjemmeside. For at generere koden, skal du oprette en Google Analytics konto – du kan bruge din Gmail til at tilmelde dig.

Når du har oprettet kontoen, får du et sporrings-id der starter med UA- og en kode der starter med <script>. Hvis du har erfaring med HTML, skal du indsætte koden efter <HEAD> tagget. Hvis du bruger WordPress eller et andet CMS, findes der et væld af plugins der klarer det tekniske for dig, hvor du blot skal indtaste dit UA-sporings-id.

3 ting du kan gøre i dag

  • Opsæt Google Analytics så du ikke er blind på din hjemmeside præstation
  • Start med at gennemgå “Oversigt” fanen under både Anskaffelse og Adfærd
  • Undersøg svarene på de 10 spørgsmål, som er beskrevet tidligere i indlægget
Growth-Driven Design ebog download