Undgå at din hjemmeside bliver efterladt til en stille død! Læs hvorfor din hjemmeside aldrig er færdig, men en levende del af din virksomhed.

  • Efterladte hjemmesider
  • Få en moderne hjemmeside med Growth-Driven Design tilgangen
  • Undgå en stille død med løbende marketing
  • Besøgsstatistik gør din hjemmeside bedre – gratis!
  • Hjemmesiden er en investering

Efterladte hjemmesider

Din hjemmeside er endelig færdig! efter flere måneders arbejde, sammen med din webdesigner, er siden gået i luften. Men mange hjemmesideprojekter går langt fra gnidningsfrit, og du oplever nok mere lanceringen som en lettelse, fremfor en fest.

Hjemmesideprojektet har samtidigt kostet masser af tid, energi og penge – og du har efterhånden brug for en pause. Netop derfor får mange hjemmesider ikke så meget opmærksomhed efter lanceringen – og på sigt ender de ofte med at blive helt efterladt.

Igennem min karriere som webdesigner har jeg lavet hundredevis af flotte hjemmesider. Kunderne har næsten altid været super glade for resultatet, men 2-3 år senere har vi kunnet starte forfra fordi hjemmesiden blev glemt og efterladt.

Få en moderne hjemmeside med Growth-Driven Design

Traditionelle hjemmeside projekter bruger 80-100% af tid, energi og penge på opstarten af siden. Målet er at udvikle den perfekte hjemmeside, inden den bliver lanceret – og håbe på at man har ramt rigtigt første gang.

Moderne hjemmesider bruger derimod Growth-Driven Design, udviklet af HubSpot, der tager en anden tilgang, hvor fokus er på proces i stedet for projekt. Med Growth-Driven Design er lanceringen af hjemmesiden ikke slutningen, men starten af projektet. En stor del af tid, energi og penge bruges i stedet på at indsamle data på hjemmesiden, så man kan udvikle siden over tid. Læs mere om Growth-Driven Design i dette blogindlæg.

Traditionel
Høje startomkostninger
Baseret på antagelser
Udvikling stopper efter lancering
Moderne
Omkostninger fordelt over tid
Baseret på data
Løbende optimering

Undgå en stille død med løbende marketing

For at undgå at din hjemmeside bliver efterladt, har du brug for løbende marketing. Du kan ikke forvente blot at lancere hjemmesiden og vente på at kunderne kommer af sig selv.

Marketing kan være alt fra sociale medier, tryksager og nyhedsbreve til Google Adwords, blogging og søgemaskineoptimering. Ligemeget hvilken vej du vælger, er det vigtigt at have tre ting in mente med din marketing; gør en indsats, lav en plan og mål dine resultater.

For at undgå en stille død, er det vigtigt, som et minimum, overhovedet at lave marketing for din virksomhed. Ofte kan du opnå de første små resultater ved blot at gå i gang, men resultater på sigt kræver en konkret plan. Med en marketingplan får du en reel strategi over hvad, hvor og hvornår du udfører din marketing.

Sidst, men ikke mindst er det væsentligt at måle på din indsats. Ved at måle statistikken på din hjemmeside, kan du både se hvor dine kunder kommer fra, hvordan de bruger hjemmesiden – og derved resultaterne af dit hårde arbejde.

Besøgsstatistik gør din hjemmeside bedre – gratis!

Med statistikværktøjer som Google Analytics, kan du måle dine besøg på hjemmesiden – helt anonymt for dine brugere. Denne besøgsstatistik giver en uvurderlig indsigt i hvad der virker og ikke virker i din marketing og på din hjemmeside. Dermed hjælper dine brugere dig med at gøre siden bedre, hver eneste dag – helt gratis!

Google Analytics indeholder flere spændende rapporter, der opdeles i Målgruppe, Anskaffelse, Adfærd og Konvertering. Kort sagt giver rapporterne et indblik i hvem dine brugere er, hvordan de finder hjemmesiden, hvordan de bruger den – og forhåbentlig konverterer til potentielle kunder i sidste ende.

Rapporterne fra Google Analytics, kan samtidig bruges til at optimere din hjemmeside og marketing. På den ene side vil du naturligvis gerne bruge mere tid, energi og penge på marketingkanaler som du kan se der virker. På den anden side, får du også et indblik i hvor hjemmesiden ikke virker – og idéer til hvorfor, så du kan forbedre den.

Hjemmesiden er en investering

Du kan selvfølgelig altid lave hjemmesiden selv, men så står du også selv for alt arbejdet. Med en professionel webdesigner, får du en samarbejdspartner der tænker dig og dine kunder ind i hjemmesiden – så den konverterer besøgende til kunder. Professionelle hjemmesider er altså en investering, der skaber resultater for din virksomhed.

Der findes flere forskellige måder at strukturere denne investering. Hjemmesidens udgifter kan inddeles i webdesign og serverhosting, hvilket ofte betyder en pris for selve hjemmesiden, og et løbende abonnement. Denne investering kan opdeles i enten engangsudgift, abonnement eller en kombination – hvilket fører til spørgsmålet hvad koster en hjemmeside?.

3 ting du kan gøre i dag

  • Din hjemmeside er aldrig færdig, hvilket kræver en anden tilgang fra dig
  • Lav en marketingplan og målret din indsats
  • Opsæt Google Analytics så du kan måle dine resultater