Green Ocean Strategy er et forsøg på, at skabe et værktøj til bæredygtigt innovation, baseret på den populære Blue Ocean Strategy tankegang.

Dette blogindlæg indeholder følgende emner:

  • Hvad er Green Ocean Strategy?
  • Blå, røde og grønne oceaner
  • Bæredygtig innovation med Four Actions Framework

Kort sagt: Green Ocean Strategy handler om bæredygtighed, ved at udvikle et eksisterende marked og udnytte den nye efterspørgsel. Det gør virksomheden gennem en bæredygtig strategi i det grønne ocean, modsat det blodrøde ocean fyldt af konkurrenter, og det uopdagede blå ocean, der er svært at finde.

Green Ocean Strategy

Ovenfor har jeg forsøgt at illustrere de tre oceaner med fisk; i det blodrøde ocean er der kamp i markedet, i det uopdagede blå ocean handler det om at finde markedet, mens det grønne ocean omhandler en bæredygtig tankegang.

Hvad er Green Ocean Strategy?

Green Ocean Strategy er mit forsøg på, at skabe en model til samtaler om bæredygtigt innovation, baseret på den populære Blue Ocean Strategy tankegang. Formålet med modellen er at bygge videre på en eksisterende model, for at give nogle rammer til at snakke om de abstrakte begreber bæredygtighed og innovation.

Indenfor Blue Ocean strategien taler man om det røde marked, fyldt med konkurrenter, der kun fokuserer på at slå hinanden, hvilket fører til et blodrødt ocean. Det blå ocean er derimod et helt nyt marked, hvor konkurrenterne er irrelevante indenfor en helt ny, og uopdaget, efterspørgsel.

Blue Ocean Strategy har altså nogle ret ambitiøse mål om, at skabe et helt ny marked, hvor man ikke har nogle konkurrenter. Lad os nu være ærlige, det sker sjældent at man finder uopdagede blå oceaner, men vi kan bruge dens tankegang og værktøjer til at skabe bæredygtig innovation i virksomheden, med det grønne ocean.

Det grønne ocean handler om, at udvikle et eksisterende marked og udnytte den nye efterspørgsel på bæredygtighed. Det gør virksomheden gennem en strategi omkring den tredobbelte bundlinje, hvor der er ligeså stor fokus på de økonomiske, miljømæssige og sociale bundlinjer.

Røde, blå og grønne oceaner

Nedenfor sammenlignes det røde, blå og grønne oceaner på en række punkter.

Det røde ocean
Fokus på konkurrence
Eksisterende marked
Slå konkurrenterne
Eksisterende efterspørgsel
Brug værdi/pris afvejning
Bedre eller billigere strategi
Det blå ocean
Fokus på innovation
Skab et nyt marked
Gør konkurrenterne irrelevante
Skab ny efterspørgsel
Bryd værdi/pris afvejning
Differentiering strategi
Det grønne ocean
Fokus på bæredygtighed
Udvikl et eksisterende marked
Forbedr virksomheden selv
Udnyt ny efterspørgsel
Bryd penge/bæredygtig afvejning
Tredobbelt bundlinje strategi

Det røde ocean handler som sagt om at slå konkurrenter, i et eksisterende marked, fuld af eksisterende efterspørgsel. Det gør virksomheden gennem én af to strategier; ved enten at være bedst eller billigst. Det nytter altså ikke at være enten næstbedst eller næstbilligst, da kun førstepladsen tæller.

Det blå ocean handler i stedet om innovation, ved at skabe et helt nyt marked, ud fra en helt ny efterspørgsel. I dette nye marked er konkurrenterne irrelevante, fordi man har adskilt sig så meget, at der overhovedet ikke er nogen konkurrenter. Udfordringen er at finde disse blå ocean, før konkurrenterne, hvis de overhovedet eksisterer.

Det grønne ocean handler om bæredygtighed, ved at udvikle et eksisterende marked og udnytte den nye efterspørgsel, der findes efter bæredygtige løsninger. Det gør virksomheden gennem en strategi omkring den tredobbelte bundlinje, og på den måde adskille sig fra de ikke-bæredygtige alternativer.

Mødelokale i København? Hvis du skal holde et møde eller workshop om Green Ocean Strategy – så vil jeg anbefale Republikken i hjertet af København, hvor jeg er ansat som Marketing Manager.

Bæredygtig innovation med Four Actions Framework

Green Ocean Strategy er altså en model til samtaler om bæredygtig innovation, men der er også brug for praktiske værktøjer, hvor vi kan bruge Four Action Framework, som er en del af Blue Ocean Strategy. Four Actions Framework er et værktøj fra til at undersøge, hvordan virksomheden kan udvikle sig, uden at være begrænset af branchens traditioner og standarder – ved at tilføje, fjerne, forøge og reducere.

Gennem disse fire spørgsmål, opstår der en masse muligheder for bæredygtig innovation både i forhold til konkurrenterne og i forhold til virksomheden selv. Værktøjet, kan altså både tage udgangspunkt i branchestandarden, men også status i virksomhedens selv. Derfor har jeg opdelt de fire værktøjer i et fokus på henholdsvis konkurrenterne og virksomheden selv.

Fokus på konkurrenterne

  • Hvad kan vi tilføje af positive bæredygtige tiltag, der ikke findes i branchen?
  • Hvad kan vi fjerne af negative bæredygtige påvirkninger, som er standard i branchen?
  • Hvad kan vi forøge af positive bæredygtige tiltag, som er over branchens standard?
  • Hvad kan vi reducere af negative bæredygtige påvirkninger, som er under branchens standard?

Fokus på virksomheden selv

  • Hvad kan vi tilføje af positive bæredygtige tiltag, der ikke findes i virksomheden?
  • Hvad kan vi fjerne af negative bæredygtige påvirkninger, som er i virksomheden?
  • Hvad kan vi forøge af positive bæredygtige tiltag, som allerede er i virksomheden?
  • Hvad kan vi reducere af negative bæredygtige påvirkninger, som findes er i virksomheden?

Målet med Green Ocean Strategy, med de fire værktøjer i Four Action Framework, er altså at fungere som hjælpeværktøjer til bæredygtig innovation. Ligesom alle andre modeller, er det en forsimpling af virkeligheden, men jeg håber dog, at Green Ocean Strategy kan sætte gang i samtalerne om bæredygtighed i virksomheder.