Growth-Driven Design er en moderne webdesignmetode, der ikke ser lanceringen som slutningen af projektet, men starten af en løbende proces.

  • Hvad er Growth-Driven Design?
  • 7 problemer med traditionelt webdesign
  • Trin 1: Hjemmesidetrategi
  • Trin 2: Lanceringsplatformen
  • Trin 3: Forbedring
  • Er Growth-Driven Design for dig?
  • Spørgsmål og svar om Growth-Driven Design

Dette blogindlæg er en del af guiden omkring Growth-Driven Design:
1. Growth-Driven Design: moderne webdesign
2. Hjemmesidestrategi i Growth-Driven Design
3. Lanceringsplatformen: den uperfekte hjemmeside
4. Hjemmesideoptimering med Growth-Driven Design
5. Optimeringsplan i Growth-Driven Design

Hvad er Growth-Driven Design?

Growth-Driven Design er en metode, udviklet af HubSpot, hvor webdesign angribes som en proces fremfor et projekt. Growth-Driven Design ser ikke lanceringen af hjemmesiden som slutningen af projektet, men som starten af en løbende proces.

Denne tilgang står i skarp kontrast til traditionelt webdesign, der bruger al energi, tid og penge på at nå frem til lanceringsdagen – og derefter efterlader hjemmesiden indtil det er tid til en ny 2-3 år senere.

Growth-Driven Design har modsat traditionelt webdesign trin før og efter selve udviklingen af hjemmesiden. Strategi-trinnet sikrer en konkret plan og mål for hjemmesiden, inden man går i gang, mens hjemmesideoptimering-trinnet fokuserer på løbende forbedringer efter lanceringen.

Kontorfællesskab i København? Skal du starte som selvstændig/iværksætter, og er du på udkig efter et kontorfællesskab – så vil jeg anbefale Republikken i hjertet af København, hvor jeg er ansat som Marketing Manager.

7 problemer med traditionelt webdesign

  1. Der er ingen plan for hjemmesiden efter lancering
  2. Webdesign baseret på antagelser og personlige meninger
  3. Glemmer fokus på kundens mål med hjemmesiden
  4. Alt skal være perfekt inden lancering, hvilket ofte presser deadlinen
  5. Ingen opdeling i “need to have” og “nice to have” funktioner og undersider
  6. Ufleksibel tilgang, der ikke kan justeres undervejs
  7. Manglende teknisk support, opdateringer og vedligeholdelse efter lancering

Trin 1: Hjemmesidestrategi

I stedet for at springe direkte til designet af din nye hjemmeside, sikrer et strategi-trin at der fastsættes klare mål for hjemmesiden. Disse mål omfatter både virksomhedens egne målsætninger for hjemmesiden, men også hvordan brugernes udfordringer kan løses. Effektivt webdesign kræver dette indblik i virksomheden og dens kunder for at blive en succes på lang sigt.

Inden starten på selve webdesignprocessen laves en ønskeliste. Denne ønskeliste indeholder alle idéer til hjemmesidens indhold, design, funktioner og alt andet. Ønskelisten rangeres, ligesom den til julemanden, med de største ønsker øverst – og opdeles derefter i “need to have” og “nice to have”.

Læs mere om hjemmesidestrategi i dette blogindlæg

Trin 2: Lanceringsplatformen

Når vi kender virksomheden og kunderne, kan vi bedre designe og opbygge hjemmesiden. Moderne webdesign afskiller sig ikke specielt fra traditionelt webdesign i indholdet – den store forskel er i omfanget.

Perfektion er fremskridtets fjende – Winston Churchill

Growth-Driven Design fokuserer på at lave flot, funktionel men uperfekt hjemmeside. Denne uperfekte hjemmeside er ikke den færdige version af hjemmesiden, men skal ses som et fundament, der kan bygges videre på med løbende optimering.

Lanceringsplatformen opdeler ønskerne fra strategi-trinnet i “need to have” og “nice to have”. Need to have er essentielle funktioner og undersider, der har stor indvirkning på hjemmesidens præstation, og prioriteres derfor i dette trin. Ved at fokusere på det vigtigste, kan vi sikre, at hjemmesiden er af høj kvalitet når den lanceres.

På trods af at hjemmesiden er uperfekt, præsterer den ofte meget bedre end den gamle hjemmeside – fordi den tager højde for virksomheden og brugerens mål fra strategi-trinnet.

Læs mere om lanceringsplatformen i dette blogindlæg

Trin 3: Hjemmesideoptimering

Når hjemmesiden er lanceret, starter arbejdet med løbende optimering baseret på brugerdata. Modsat traditionelt webdesigns fokus på antagelser, tager Growth-Driven Design udgangspunkt i den indsigt, der opnås gennem statistik fra f.eks. Google Analytics.

Google Analytics giver et klart indblik i hvad der virker og ikke virker på hjemmesiden. Der er mange meninger om, hvordan hjemmesiden bør designes og opbygges, også mellem webdesignere eller internt i virksomheden. Men med denne datadrevne tilgang er det i stedet for brugerens mening der tæller.

Læs mere om hjemmesideoptimering i dette blogindlæg

Efter lanceringen er det nemlig tid til at forbedre hjemmesiden ud fra tre temaer; etablér, optimér og udvid. Hjemmesideoptimering-trinnet er samtidig tiden for alle “nice to have” ønskerne fra strategi-trinnet.

  • Etablér-temaet handler om at implementere “nice to have” og drive trafik til hjemmesiden
  • Optimér-temaet handler om at optimere konverteringer ud fra indsamlet data
  • Udvid-temaet handler om at at udbygge hjemmesiden med nye produkter og funktioner

Er Growth-Driven Design for dig?

Metoden er nok ikke for dig hvis du kan svare ja til disse spørgsmål:

  • Vil du blot have en simpel hjemmeside, i form af et online visitkort?
  • Ser du hjemmesiden som en udgift, du ikke vil bruge tid og penge på?
  • Skal din hjemmeside kun findes af kunder, der søger på dit firmanavn?
  • Skal din hjemmeside være absolut perfekt ved lanceringen?

Metoden kan være for dig, der svarer ja til nedenstående spørgsmål?

  • Vil du have en hjemmeside, der leverer målbare resultater?
  • Ser du din hjemmeside som en investering, du er villig til at bruge tid og penge på?
  • Skal din hjemmeside findes af kunder, der søger efter dine ydelser og kompetencer?
  • Er du villig til at lancere en uperfekt hjemmeside, der løbende forbedres?
Growth-Driven Design ebog download

Spørgsmål og svar om Growth-Driven Design

Hvorfor er hjemmesiden ikke perfekt fra starten?
Med strategi og webdesign, kan vi nå langt mod den perfekte hjemmeside, men det er først når vi lancerer den for kunderne, at vi får den feedback, der skal til for at nå nærmere perfekt.

Hvad koster Growth-Driven Design?
Alle webdesignere og webbureauer har forskellige priser og tilgange til fordelingen af betalingen. Samtidig er der ikke blot tale om klassisk webdesign, men også strategi og løbende forbedringer – mit personlige bud er, at priserne starter ved 15.000 kr.

Hvor udbredt er Growth-Driven Design?
Metoden benyttes af over 900 webbureauer verden over. Du kan læse mere om bevægelsen på den officielle hjemmeside.

3 ting du kan gøre i dag

  • Overvej hvilke mål virksomheden, og dine kunder, vil opnå med hjemmesiden
  • Udskift jagten på den perfekte hjemmeside med løbende forbedringer
  • Mål hvordan hjemmesiden præsterer med Google Analytics