Hjemmesidestrategi handler om at have styr på virksomheden og brugernes mål med hjemmesiden – inden du går i gang med selve webdesignet.

  • Hvad er dine mål med hjemmesiden?
  • Hvad er brugernes mål med hjemmesiden?
  • Hjemmesideresearch
  • Hjemmesidestrategi og ønskeliste

Dette blogindlæg er en del af guiden omkring Growth-Driven Design:
1. Growth-Driven Design: moderne webdesign
2. Hjemmesidestrategi i Growth-Driven Design
3. Lanceringsplatformen: den uperfekte hjemmeside
4. Hjemmesideoptimering med Growth-Driven Design
5. Optimeringsplan i Growth-Driven Design

Hvad er virksomhedens mål med hjemmesiden?

Så hvad vil virksomheden egentlig med hjemmesiden? Din hjemmeside er forhåbentlig ikke blot et dyrt online visitkort, men en stor del af virksomhedens marketing. Derfor er det utroligt vigtigt at sætte nogle målbare mål for hjemmesiden.

Det er op til dig om du vil bruge SMART-mål, Key Performance Indicators (KPI) eller andre forkortelser. Hovedsagen er at mål er nødvendige for at afgøre om vores hjemmesidestrategi virker og hjemmesiden præsterer som ønsket.

Hvad er brugerens mål med hjemmesiden?

Desværre glemmer mange virksomheder alt om brugerens mål med hjemmesiden. Hvem er brugeren, hvor er de på deres rejse og hvad vil de opnå, når de besøger din hjemmeside? Growth-Driven Design besvarer disse spørgsmål med en kundepersona.

Kundepersona er en eller flere fiktive personer, din virksomhed skaber for jeres ideelle kunde. Personaen hjælper dig til at udvikle en hjemmesidestrategi, der henvender sig ligepræcis til dine drømmekunder.

Når du kender dine kunder, kan du udforme hjemmesiden, så den understøtter dem på deres rejse for at opnå deres mål. Det gør du både ved at præsentere det rigtige indhold, på det rigtige tidspunkt – men også ved at fjerne ting, der blokerer dem i at nå deres destination.

Kontorfællesskab i København? Skal du starte som selvstændig/iværksætter, og er du på udkig efter et kontorfællesskab – så vil jeg anbefale Republikken i hjertet af København, hvor jeg er ansat som Marketing Manager.

Hjemmesideresearch

Hjemmesideresearch er en gennemgang af din eksisterende hjemmeside, for at finde ud, af hvad der virker, og ikke virker. Samtidig giver denne gennemgang et udgangspunkt, som vi kan bruge til at måle hjemmesidens fremskridt fremadrettet. Der findes to metoder til denne hjemmesideresearch; Data- og brugerbaseret.

Den databaserede research tager afsæt i hårde tal, som f.eks. besøgsstatistik i Google Analytics, rangering af søgeord på Google og statistik for konverteringer på hjemmesiden.

Brugerbaseret research handler om mere bløde værdier. Målet er at undersøge brugerens oplevelse på hjemmesiden gennem observationer eller interviews for at få en forståelse for hjemmesidens brugervenlighed.

Growth-Driven Design ebog download

Hjemmesidestrategi og ønskeliste

Efter hjemmesideresearchen ovenfor står du tilbage med en masse ideer til, hvordan hjemmesiden kan forbedres. Det er vigtigt at pointere, at dette blot er antagelser i Growth-Driven Design, da vi først kan bekræfte dem, når hjemmesiden er lanceret.

Baseret på indsigten fra de tidligere faser kan vi nu lave en hjemmesidestrategi, der samler alle antagelser, ideer og mål. Samtidig anbefales det at udforme et sitemap og ønskeliste for hjemmesiden, inden selve webdesignprocessen begynder.

Ønskelisten er alle hjemmesideønsker indenfor indhold, design og funktioner samlet på en liste. Ligesom brainstorming er det kvantitet og ikke kvalitet, der er vigtigst – ligesom tid, økonomi og den eksisterende hjemmeside ikke bør begrænse listen.

Ønskelisten kan hurtigt løbe op i 50-200 ønsker og kan derfor virke overvældende. Det er dog ikke meningen, at alle ønsker skal med i hjemmesiden fra starten, da de herefter prioriteres i “need to have” og “nice to have”. Opdelingen sker ud fra en vurdering af værdien for virksomheden og brugeren af hjemmesiden – og om ønsket er essentielt for lancering af hjemmesiden.

Når du har gennemgået hjemmesidestrategien, har du et klart mål med hjemmesiden, og en lang ønskeliste med idéer, der skaber værdi for brugerne og din virksomhed.

3 ting du kan gøre i dag

  • Sæt målbare mål for hvad din virksomhed vil med hjemmesiden
  • Få ideer og et udgangspunkt ved at researche den eksisterende hjemmeside
  • Saml dine ideer i en ønskeliste, og prioriter den efter “need to have” og “nice to have”