Hvad koster en hjemmeside? Amatør hjemmesider koster 300-500 kr., mens en professionel hjemmeside starter ved 10.000 kr. – hvorfor denne forskel?

  • Hvad koster en hjemmeside?
  • 3 forskellige betalingsmodeller
  • Sådan vælger du en hjemmesideleverandør
  • Gør livet lettere for dig og din webdesigner
  • Ærlige råd til gør-det-selv typen
  • Glem ikke marketing

Hvad koster en hjemmeside?

Før i tiden krævede det en masse teknisk viden at lave en hjemmeside. I dag ser det anderledes ud, og alle kan i princippet lave sin egen hjemmeside. Du kan få en samlet pakke med domæne, serverhosting og hjemmesideprogram, hos f.eks. Wix, UnoEuro eller One.com for 300-500 kr. årligt. Professionelle hjemmesider starter dog ved 10.000 kr.

Den store forskel er at en professionel webdesigner, tænker din virksomhed og dine kunder ind i hjemmesiden. Det betyder at du får en hjemmeside, der konverterer besøgende til kunder, og skaber resultater for din virksomhed. Du kan altså sagtens selv lave en hjemmeside, men får adgang til en masse ekspertise ved at hyre en webdesigner.

Alle hjemmesider indeholder disse tre elementer:

  • Domænet er navnet på din hjemmeside og købes altid ved DK-Hostmaster
  • Serverhosting er betaling for serverpladsen, hvor din hjemmeside ligger fysisk
  • Hjemmesideprogrammet eller CMS (Content Management System), hvor du designer og vedligeholder din hjemmeside

Webdesignere og webbureauer strukturerer dog betalingen for hjemmesiden forskelligt. Domænet koster altid det samme, og kun 50 kr. årligt, så lad os i stedet koncentrere os om webdesign og serverhosting. Webdesign dækker over designet af din hjemmeside og opbygningen af denne i et CMS, mens serverhosting er et løbende abonnement.

3 forskellige betalingsmodeller

Model 1: Engangsbetaling

Webdesigneren designer og koder hjemmesiden, som du derefter overtager – og samarbejdet er dermed afsluttet. Det er op til dig at sørge for serverhosting af hjemmesiden, hvilket har en lille månedlig ydelse, men også løbende opdateringer af CMS systemet, f.eks. WordPress.

Betalingen sker enten ved opgavens begyndelse eller afslutning – eller opdelt i 50% før og 50% efter hjemmesiden er online. Engangsbetaling er godt for dig, der blot vil have en hjemmeside og er gør-del-selv typen.

Model 2: Betaling og abonnement

Webdesigneren designer og koder hjemmesiden, men står også for serverhosting og løbende vedligeholdelse. Det betyder at du udover selve hjemmesiden, betaler et månedligt abonnement for serverplads samt løbende rettelser og support.

En stor del af betalingen sker for selve hjemmesiden, mens det månedlige abonnement normalt koster et par hundrede kroner. Da du har et abonnement, har du samtidig en binding på f.eks. 3, 6 eller 12 måneder som du skal være opmærksom på. Denne model er for dig, der gerne vil have trygheden for at der er styr på det tekniske – og at du kan få hjælp af en ekspert.

Model 3: Abonnement

Med et abonnement er både selve hjemmesiden, serverhosting, vedligeholdelse, rettelser og support samlet i én pris. Abonnementet fordeler hele din udgift udover f.eks. 6, 12 eller 24 måneder, hvorfor du også har en længere bindingsperiode.

Abonnementmodellen er for dig, der vil koncentrere dig om det du er god til, og overlade hjemmesiden til en professionel ekspert. Samtidig er fordelingen af betalingen en fordel, da opstartsomkostningerne er lave.

Sådan vælger du en hjemmesideleverandør

Økonomi
Dit budget er afgørende for dit valg af hjemmesideleverandør, da det sætter rammerne for samarbejdet – og om der overhovedet er et realistisk match mellem dig og leverandøren. I forhold til penge er det ligeledes vigtigt at undersøge, hvad der betales hvornår, og hvor lang tid du binder dig til et abonnement.

Kontakt
Et succesfuldt samarbejde handler om mennesker, og kontakten før, under og efter hjemmesideprojektet er afgørende. Undersøg hvem din kontaktperson er undervejs, hvordan du får overleveret hjemmesiden, når den er færdig, og hvordan du får hjælp bagefter. Ligeledes kan det være en fordel at være geografisk tæt på hinanden, og holde fysiske møder.

Ejerskab og adgang
Generelt er webdesignere og webbureauer yderst kompetente og søde mennesker, men der er få virksomheder med tvivlsomme måder at drive forretning på. Undersøg altid hvem der har ejerskabet over dit domæne og hjemmeside, samt hvordan og hvor ofte du kan opdatere hjemmesiden.

CMS-system
Med valget af hjemmesideleverandør følger et valg af CMS-system. De fleste CMS-systemer gør det let at opdatere hjemmesiden og tilføje ny funktionalitet. Jeg er personligt ikke religiøs om valget af CMS-systemer, da der er fordele og ulemper ved alle, men hvis du har en præference for f.eks. WordPress bør du finde en leverandør, der deler den.

Specialister
Hjemmesideleverandører har ofte enten en teknisk eller design baggrund. Teknikeren vil selvfølgelig fokusere på kodning af hjemmesiden, hosting og funktionalitet, mens designeren taler om farver, skrifttyper og unikt layout. De bedste specialister er dem, der har fuldt styr på deres eget område, men samtidig har en forståelse for modparten.

Rådgivning
Som webdesigner elsker jeg naturligvis at lave unikke, skræddersyede løsninger, ud fra dine ønsker. Men kunden har ikke altid ret, og din leverandør bør have nosser nok til at rådgive dig, hvis dine ønsker og idéer ikke hjælper din virksomhed.

Gør livet lettere for dig og din webdesigner

  1. Vær ærlig om dit budget, så får du den bedste rådgivning og mest for pengene
  2. Hvad er din rolle i projektet? hvor involveret vil du være og hvad bidrager du med?
  3. Hvem skriver teksterne? ofte er det netop tekster, der forsinker hele projektet
  4. Fortæl din webdesigner omkring målene for din virksomhed og hjemmesiden
  5. For mange kokke fordærver maden, så vælg en overordnet ansvarlig i din virksomhed
  6. Giv tydelige ønsker tidligt i projektet og klar feedback undervejs
  7. Tænk længere end lanceringen af hjemmesiden, så I ved hvor I skal hen på sigt

Ærlige råd til gør-det-selv typen

Hvis du er gør-det-selv typen, kan du altid selv lave din hjemmeside – her følger mine ærlige råd:

  • Vælg WordPress, hvis du vil have ubegrænsede funktioner – og selv opdatere plugins
  • Vælg Wix eller Squarespace, hvis du vil have et system der bare virker – men ikke kan udvides efter behov
  • Du vil få brug for support engang, så undersøg hvordan du kan kontakte din leverandør af hosting
  • Mindre er bedre, både i forhold til design og funktioner
  • Husk søgemaskineoptimering, responsivt design og besøgsstatistik med Google Analytics
  • Alle kan lave en hjemmeside, men du skal bruge utroligt mange timer på at nå eksperternes niveau
  • Læs mit blogindlæg med 100 hjemmeside tips

Glem ikke marketing

Ligemeget om du gør-det-selv eller vælger en leverandør, kan din hjemmeside ikke stå alene. Din hjemmeside er hjertet i din marketing, men det kræver marketing at tiltrækker nye kunder. Du kan læse meget mere om marketing strategi, modeller, kanaler og planer i blogserien om emnet.

3 ting du kan gøre i dag

  • Find ud af om du er typen, der gør-det-selv eller vil overlade hjemmesiden til en professionel
  • Undersøg hjemmesideleverandørernes betalingsmodeller, hvad de indeholder og hvad der står med småt
  • Udregn dit hjemmesidebudget, både for selve webdesign, men også det løbende abonnement.