Optimeringsplan i Growth-Driven Design giver et overblik over mulighederne i hjemmesideoptimeringen, så du og dit team kan holde fokus.

  • Hvad er en optimeringsplan?
  • Etablér-temaet
  • Optimér-temaet
  • Udvid-temaet

Dette blogindlæg er en del af guiden omkring Growth-Driven Design:
1. Growth-Driven Design: moderne webdesign
2. Hjemmesidestrategi i Growth-Driven Design
3. Lanceringsplatformen: den uperfekte hjemmeside
4. Hjemmesideoptimering med Growth-Driven Design
5. Optimeringsplan i Growth-Driven Design

Hvad er en optimeringsplan?

Hvad i alverden skal du med en optimeringsplan for din hjemmeside? Hele idéen med Growth-Driven Design er, at hjemmesiden løbende skal forbedres, men hvor skal du starte og hvad skal egentlig forbedres? Optimeringsplanen giver dig et værktøj til dette, og en plan med hjemmesideoptimeringen efter lanceringen – den er opdelt i tre temaer:

  • Etablér-temaet handler om at implementere “nice to have”, og drive trafik til hjemmesiden
  • Optimér-temaet handler om at optimere konverteringer ud fra indsamlet data
  • Udvid-temaet handler om at at udbygge hjemmesiden med nye produkter og funktioner

Hvert tema har et fokusområde og målbare mål, hvilket gør det tydeligt, hvor langt hjemmesiden er i forhold til den langsigtede hjemmesidestrategi. De tre temaer følger en naturlig rækkefølge efter lanceringen, men der er intet i vejen for at hoppe frem og tilbage imellem dem – dog bør jeres team fokusere på et enkelt tema ad gangen.

Etablér-temaet

Etablér-temaet er et naturligt første skridt efter lanceringen af hjemmesiden, da temaet samler op på ønskelisten, skaber trafik til hjemmesiden og indsamler besøgsstatistik. Hele idéen er at følge hurtigt op på lanceringsplatformens præstation og evt. rette til hurtigt.

Etablér-teamet har tre områder; høst, publikum og værdi:

Høst-området handler om lavt hængende frugter, altså de nemme ting, du kan forbedre med det samme. Det kan både være “nice-to-have” ønsker fra ønskelisten, tekniske problemer med hjemmesiden eller indsigter om brugerne fra besøgsstatistikken.

Publikum-området har fokus på at skabe en stabil trafik til hjemmesiden, så du kan indsamle feedback og besøgsstatistik. Trafikken bør øges løbende med marketing, f.eks. søgemaskineoptimering eller sociale medier – så antallet er højt nok til at give besøgsstatistik, der er pålidelig.

Værdi-området tager et skridt tilbage og undersøger hvordan hjemmesiden lever op til antagelserne i hjemmesidestrategi-trinnet. Det er vigtigt at huske både brugernes og virksomhedens mål med hjemmesiden, så vi sikrer os, at vi arbejder i den rigtige retning.

Kontorfællesskab i København? Skal du starte som selvstændig/iværksætter, og er du på udkig efter et kontorfællesskab – så vil jeg anbefale Republikken i hjertet af København, hvor jeg er ansat som Marketing Manager.

Optimér-temaet

Optimér-temaet handler om at analysere den indsamlede data, så du kan optimere hjemmesidens konverteringer samtidig med at levere en høj brugervenlighed.

Optimér-temaet har tre områder; brugervenlighed, konvertering og personalisering:

Brugervenlighed-området sørger for, at hjemmesiden er let at benytte for brugerne, og hjælper dem med at finde svar og løse deres udfordringer. Brugervenlighed kan både være statistik fra Google Analytics, der viser hvordan brugerne bevæger sig gennem hjemmesiden, men også heatmaps og brugerundersøgelser.

Konverteting-området handler om at fjerne blokeringer og reducere mængden af trin, brugeren møder for at nå frem til deres mål. Dette sker ved at kigge på den enkelte marketingtragt, de trin brugeren skal igennem, og hvordan du kan øge konverteringen af f.eks. formularer eller andre ønskede handlinger.

Personalisering-området handler overordnet om at tilpasse oplevelse til det enkelte brugersegment eller -persona. Det er derfor en god idé at starte med simpel personalisering baseret på brugerens enhed (desktop, tablet eller smartphone) og forskellen i oplevelsen for nye og eksisterende brugere.

Growth-Driven Design ebog download

Udvid-temaet

Udvid-temaet har fokus på hjemmesidens i et større perspektiv, og hvordan den kan understøtte nye produkter og virksomheden generelt. Området kigger altså på, hvordan hjemmesiden kan gøre livet lettere for brugerne og de ansatte i virksomheden.

Udvid-temaet har tre områder; produkter, brugerrejser og teams:

Produkter-området har som mål at finde digitale produkter, der kan tilbydes til brugerne gratis. De digitale produkter, der kan baseret på eksisterende indhold, kan være onlineberegnere, værktøjer eller PDF’er, som skaber værdi for brugeren.

Brugerrejser-området kigger på hvordan brugerrejsen for dine forskellige personaer kan optimeres. Det kan f.eks. være en intro målrettet til nye brugere, et kundelogin til eksisterende kunder eller at gøre det let for brugerne at anbefale din virksomhed.

Teams-området gør livet lettere for dig og dine kollegaer, ved at hjemmesiden bidrager til deres arbejde. Det kan være gennem materiale, der understøtter salgsprocessen, en hjælpesektion, der letter presset på kundeservice eller andre tiltag til f.eks. marketing eller HR-afdelingen.

Optimeringsplanen giver som sagt et værktøj til den løbende hjemmesideoptimering. Samtidig er opdelingen i temaer og områder med til at give et overblik over mulighederne og sørger for, at du og dit team kan holde fokus.

3 ting du kan gøre i dag

  • Hvis du lige har lanceret hjemmesiden, så start med etablér-temaet
  • Husk at opsætte målbare mål, og sammenlign med dit baseline, for hver forbedring
  • Tænk langsigtet, så du kommer rundt om alle temaer og områder