Tribal Marketing er marketing rettet mod grupper af personer, samlet i fællesskaber, som er bundet sammen af fælles interesser og passion.

Dette blogindlæg indeholder følgende emner:

  • Hvad er Tribal Marketing?
  • Stammer i Tribal Marketing
  • Opbygning af dit stammefællesskab

Hvad er Tribal Marketing?

Tribal Marketing betyder kort sagt marketing til fællesskaber fremfor klassisk marketing målrettet individuelle personer (eller virksomhededer). Tribal Marketing er nemlig rettet mod grupper af personer, samlet i fællesskaber, som er bundet sammen af fælles interesser og passion.

Tribal Marketing handler altså ikke om virksomhedens produkt eller service, men i højere grad den aktivitet, som produktet/servicen hjælper fællesskabet med at udføre. Samtidig dyrker Tribal Marketing i høj grad forholdet mellem medlemmerne af fællesskabet, fremfor forholdet mellem virksomhed og kunden.

Formålet med Tribal Marketing for virksomheden er at opbygge større loyalitet blandt kunderne, ved at stille en platform til rådighed, hvor kunderne kan samles, og selv skabe yderligere mening og værdi omkring virksomhedens produkter/services.

Et eksempel på er GoPro, der sælger små bærbare videokameraer, særligt til sportsudøvere. Ved at opbygge en videoplatform til at skabe og dele optagelserne, har GoPro’s kunder vist innovative måder at bruge produktet, og samtidigt leveret størstedelen af virksomhedens marketing.

Stammer i Tribal Marketing

Tribal Marketing er altså opbygget af stammer, men hvad er en stamme egentlig? Marketingeksperten Seth Godin har en meget konkret definition i bogen “Tribes”:

  • En stamme er en gruppe af personer, der er forbundet til hinanden, til en leder og til en idé
  • En gruppe behøver to ting for at være en stamme; en fælles interesse og en måde at kommunikere
  • Stammer har brug for lederskab, fra en enkelt personen eller nogengange flere

Som virksomhed handler det altså først om at finde denne gruppe af personer med fælles interesse omkring en idé. Virksomhedens opgave er derefter at levere en måde, hvor de ligesindede kan kommunikere, samt være lederen, der viser vejen fremad. Virksomheden giver dermed stammemedlemmerne værktøjer til at skabe og deltage i et fællesskab, der i sidste ende øger loyaliteten.

Opbygning af dit stammefællesskab

Opbygningen af et stammefællesskab som virksomhed sker ved at skabe en virtuel eller fysisk platform, hvor fællesskabet kan mødes om sin passion. Virtuelt kan det f.eks. ske på sociale medier, hvor særligt Facebook grupper har været populære, mens events er en klassiker i offline-verdenen.

Virksomheder, der ønsker at opbygge et stammefællesskab skal samtidig revurdere sin marketingstilgang. Fremfor budskaber omkring det unikke i produktet/services, bør der være fokus på det unikke i fællesskabet, som produktet/servicen understøtter. Ligeledes bør kommunikationen, på særligt sociale medier, går fra en “jeg” baseret fortælling til en “os” baseret fortælling – vi kan kalde det SoWe i stedet for SoMe.

Samtidig bør virksomheden i høj grad kende sin placering i fællesskabets økosystem, der er fyldt med komplimenterende produkter/services, organisationer og andre grupper. Alle disse interessenter deler den overordnede passion omkring fællesskabet, og er derfor naturlige samarbejdspartnere.

3 ting du kan gøre i dag

  • Definér, hvad den fælles interesse og passion er omkring virksomhedens produkt/service
  • Opbyg en platform, hvor fællesskabet kan mødes og kommunikere
  • Kend virksomhedens placering i økosystemet, og brug en “os” baseret fortælling