22 branding regler til branding succes, er et resumé af bogen “The 22 Immutable Laws of Branding”, skrevet af Al Ries og Laura Ries.

Dette blogindlæg indeholder følgende emner:

  • Hvad der de 22 branding regler?
  • De 22 regler

Hvad der de 22 branding regler?

De 22 branding regler stammer fra bogen “The 22 Immutable Laws of Branding”, skrevet af far og datter Al Ries og Laura Ries. Selvom bogen blev udgivet tilbage i 1998, er den stadig fyldt med guldkorn, opdelt i de 22 branding regler.

Overordnet er Al Ries og Laura Ries meget optagede af at et brand skal være først i en bestemt kategori. Hvis virksomheden ikke er det første brand, bør man i stedet finde en ny kategori. Det handler derfor i høj grad for virksomheden, om at finde sit niche marked, hvor man er adskilt fra konkurrenter.

De 22 regler

1. Reglen om udvidelse: Brandets kraft er stærkere, jo mere fokuseret den er, og man skal ikke være alt for alle.

2. Reglen om begrænsning: Brandet er en specialist og ekspert, ved at fokusere på et snævert område.

3. Reglen om PR: Brandet har mest brug for Public Relations, altså omtale fra andre, når det fødes.

4. Reglen om reklame: Brandet har brug for reklame, for at holde sig i live på lang sigt.

5. Reglen om ord: Brandet skal eje et ord, der definerer brandet, ligesom Kleenex gør med lommetørklæder.

6. Reglen om autenticitet: Brandet skal finde en kategori, det kan dominere – hvilket fører til autenticitet.

7. Reglen om kvalitet: Brandet er ikke bygget på kvalitet, men kommunikationen af kvalitet gennem branding.

8. Reglen om kategorien: Brandet skal ikke promovere sig selv, men den nye kategorien, det har skabt.

9. Reglen om navnet: Brandet er i sidste ende navnet, så tænk grundigt over virksomhedsnavnet.

10. Reglen om tilføjelse: Brandets sikre vej til en stille død, er ved tilføje for mange nye produkter/services.

11. Reglen om kollegaer: Brands har brug for kollegaer i sin kategori, der fungerer bedst med to store brands.

12. Reglen om generalitet: Brandet skal have et navn, der adskiller sig – fremfor et generisk navn.

13. Reglen om firmaet: Brands er brands og firmaer er firmaer. Et firma kan derfor godt have flere brands.

14. Reglen om underbrands: Brands skal ikke udvikle underbrands, der er en billigere version af det originale.

15. Reglen om søsterbrands: Brands kan i stedet udvikle søsterbrands, der er unikke i sin egen kategori.

16. Reglen om form: Brandets logo skal passe til menneskets øjne, og derfor være vandret i formen.

17. Reglen om farve: Brandet skal helst kun bruge en farve – og den skal være er modsat af andre i branchen.

18. Reglen om grænser: Brandet skal ikke kende nogen grænser, og fungere på et globalt plan.

19. Reglen om kontinuitet: Brandet bliver ikke bygget på en enkelt dag, men gennem kontinuitet på lang sigt.

20. Reglen om rebrand: Brands kan godt ændres, men kun meget sjældent og med stor forsigtighed.

21. Reglen om dødelighed: Brands lever ikke forevigt, og den bedste løsning er aflivning fremfor en stille død.

22. Reglen om ensartethed: Brandets vigtigste element, er en ensartet opfattelse af på tværs af målgruppen.