Grafisk identitet viser din virksomheds ansigt udadtil, og skaber den famøse røde tråd hele vejen igennem virksomhedens visuelle kommunikation.

Dette blogindlæg indeholder følgende emner:

Hvad er en grafisk identitet?

Grafisk identitet, også kaldet visuel identitet eller brand identitet, beskrives som virksomhedens ansigt udadtil. Med din grafiske identitet har virksomheden samlet alle de visuelle kendetegn i en samlet pakke, så man skaber den famøse røde tråd igennem virksomhedens branding, marketing og kommunikation.

Typiske elementer i en grafisk identitet er:

Eksempel på en grafisk identitet fra Duolingo

Duolingo

Hvorfor skal du have en grafisk identitet?

Med din grafiske identitet tager du kontrol over, hvordan virksomheden bliver præsenteret. Populært sagt bestemmer din grafiske identitet virksomhedens ansigt udadtil, og en god grafisk identitet overfører samtidig virksomhedens indre sjæl til et visuelt ydre.

Den grafiske identitet er samtidigt et vigtigt fundament, der danner grundlag for alt virksomhedens marketing og kommunikation til målgruppen. Det er også her at virksomheden skaber den røde tråd, der sikrer at kunderne får den samme visuelle oplevelse af virksomheden, på tværs af alle marketingkanaler.

Hvis du ikke har en grafisk identitet ender virksomheden altså hurtigt med et visuelt ydre, der stritter i alle mulige retninger, hvilket gør kunderne nervøse. Et andet alternativ er at nøjes med et logo, hvilket bestemt er bedre end ingenting, men skaber de samme problemer på sigt, da der mangler en tydelig retning i udtrykket på f.eks. hjemmesiden, sociale medier og tryksager.

Hvordan får du en grafisk identitet?

Processen for din grafiske identitet afhænger selvfølgelig af, hvor virksomheden er, dit budget og evnerne/lysten til at gøre det selv. Nogle virksomhedsejere vil gerne selv have en finger med i processen, mens andre bare vil have opgaven løst for dem af en professionel.

Samtidigt er der stor forskel på op virksomheden er nystartet eller i en situation, hvor vækst er i fokus. Generelt er mange nystartede virksomheder blot interesserede i at få designet et logo, mens vækstvirksomheder er vokses til en størrelse, hvor de mangler den struktur en gennemarbejdet identitet giver.

Gør det selv

Du kan i princippet selv designe dit logo, og vælge farver og skrifttype – så har du en lille grafisk identitet. Hvis du vælger denne vej, så hold dit logo simpelt og husk at gemme det i vektorformat, så det kan skaleres. I forhold til farver, så vælg en dominerende, en supplerende og en sparsom farve. Med hensyn til skrifttyper er hovedreglen at nøjes med en enkelt – og generelt bør du følge princippet “less is more”.

Grafiker eller bureau

En grafiker er et godt valg til at udvikle din grafiske identitet, da personen har stor erfaring med design. Det samme kan siges om et bureau, hvor forskellen ofte ligger i, om du foretrækker at arbejde sammen med en enkelt person hele vejen igennem, eller flere personer med hver sine spidskompetencer i bureauet.

Hvad koster det?

Prisen på din grafiske identitet bliver afhænger selvfølgelig af, hvem der skal udvikle den. Ved en grafiker eller et bureau starter prisen typisk ved 10.000 kr. og opefter. Prisen påvirkes af hvad din grafiske identitet skal indeholde, men også af grafikeren/bureauets vurdering af, hvor lang tid processen vil tage. Kort sagt fører flere timer, og flere korrekturgange til en højere pris.

Hvis du vil have nogle priseksempler har jeg forsøgt at skrive en no-bullshit guide omkring emnet her: priseksempler til fire typiske virksomheder.

3 ting du kan gøre i dag

  • Overvej hvad din grafiske identitet skal indeholde
  • Beslut dig for om du gør det selv, eller hyrer en professionel
  • Hvis du gør det selv, så gør dig selv en tjeneste og hold det simpelt