Social Medie strategi skabelon for begyndere, gennem svar på syv spørgsmål inden du kaster dig ud i sociale medier.

Dette blogindlæg indeholder følgende emner:

Den simple Social Medie strategi skabelon

Den simple Social Medie strategi skabelon består af 7 hv-spørgsmål du skal svare på inden du kaster dig ud i sociale medier. Der findes mange gode værktøjer til en mere avanceret strategi, men mit mål med dette blogindlæg er at give dig en introduktion, og sende dig i retning af mere nyttigt indhold.

Dette blogindlæg omhandler Sociale Medier i forhold til at tiltrække potentielle kunder med Content Marketing, fremfor annoncering gennem betaling.

7 spørgsmål til din social medie strategi

1. Hvorfor?

Hvad er dit formål? Det er ikke nok blot at oprette en social medie konto for “at være tilstede på platformen”, da du faktisk gør mere skade end gavn med en inaktiv bruger. Så hvad er formålet for virksomheden? Vil du skabe salg, generere opmærksomhed omkring virksomheden, understøtte din kundeservice, opbygge loyalitet blandt kunderne eller vise din ekspertise?

Ligegyldigt, hvad dit formål er, så er det vigtigt at definere det på forhånd. Mit formål med LinkedIn er f.eks. at vise min ekspertise og derved skabe forbindelse med til potentielle kunder, hvilket betyder at antallet af forbindelser og profilvisninger er vigtigere for mig end de enkelte indlægs visninger og engagement.

Læs mere om Content Marketing for begyndere

2. Hvem?

Hvem er din målgruppe? Kend din målgruppe, så du forstår deres behov og hverdag – det gør det meget lettere at finde dem og målrette kommunikation til dem. Det kan være en stor hjælp at udvikle en marketingpersona, over den typiske følger, så du ved hvem du taler til.

Læs mere om at kende, finde og møde kunden

3. Hvad?

Hvad er dit budskab? De emner du taler om på sociale medier bør være i overlappet mellem emner din virksomhed har ekspertise i, og de emner målgruppen interesserer sig for. Hvis du f.eks. sælger robotplæneklippere opnår du nok mere succes med fokus på haveejerens generelle udfordringer (og hvordan dit produkt hjælper), fremfor produktets tekniske egenskaber.

Det er dog ikke nok, blot at tale om de rigtige emner, da sociale medier i høj grad er påvirket af støj. Du er selvfølgelig ikke den eneste, der vil i kontakt med målgruppen, og der opstår en masse støj fra konkurrenterne og de mange andre indlæg – så sørg for at dit budskab ikke drukner i mængden.

Læs mere om kommunikationsmodellen

4. Hvordan?

Hvordan er dit indholdsformat? Succes på sociale medier er i høj grad påvirket af den enkelte platforms algoritme, der påvirker dit indholds rækkevidde. Der er ingen, der ved hvordan de forskellige algoritmer, 100% virker med der er bred enighed om at du kan hjælpe dig selv gennem indholdets format og engagement.

Start med at dele dit indhold i et format, der passer til det sociale medie. Instagram er f.eks. baseret på smukke billeder, hashtags og et hyppig kontakt til dine følgere, mens LinkedIn i højere grad favoriserer antallet af ord i indlægget og størrelsen på dit netværk. Pointen er at opbygge dit indhold efter spillereglerne på den enkelte platform.

Læs mere om formater i Content Marketing Strategy

5. Hvor?

Hvor er du tilstede? Som i mange andre tilfælde i marketing, er “less is more” en god rettesnor for antallet af sociale medier, hvor virksomheden er tilstede. Det er bedre at fokusere din energi på en enkelt, eller få, platforme – særligt hvis du har begrænset tid.

Samtidig er din egen personlighed afgørende for dit valg, da du skal trives i den hverdag, der følger med hvert sociale medie. Du skal altså undersøge, hvad det kræver at publicere, dele og promovere dit indhold på den enkelte platform. Hvis du skal have succes på Instagram kræver det konstant tilstedeværelse og tilgængelighed, mens LinkedIn er et professionelt netværk, og derfor ofte begrænser sig til arbejdstiden.

Læs mere om Content Marketing distribution

6. Hvornår?

Hvornår og hvor ofte “poster” du? Kontinuitet er essentielt for succes på sociale medier. Det er urealistisk at håbe på at skabe indhold der går viralt, og succesen kommer igennem et langt sejt træk. Det handler derfor om at have en plan, igennem en “redaktionel kalender”, der definerer hvornår og hvorofte du lægger indhold på det enkelte sociale medie.

De enkelte platforme har forskellige tidspunkter, hvor indhold præsterer bedst; f.eks. har jeg haft størst succes med indlæg på LinkedIn tirsdag og torsdag kl. 9.00, så der er tid til at generere engagement igennem arbejdsdagen. Du behøver dog ikke altid selv at skabe dit indhold, da du gennem Content Curation, kan dele andres indhold – til glæde både for dig og dem.

Læs mere om Content Marketing kalender
Læs mere om Content Curation

7. Hvis?

Hvis ansvar er det sociale medie? Når din virksomhed har flere medarbejdere er det vigtigt at have en ansvarsfordeling. Sandsynligvis er der allerede en ansvarlig for det enkelte sociale medie, men det giver også god mening at involvere kollegaerne i selve produktionen af indhold, da de hver især har sit eget område af ekspertise.