Branding af virksomhed gennem de 3 S’er; sjæl, særpræg og stil – så din virksomhed opnår et tydeligt brand i kundernes bevidsthed.

Dette blogindlæg indeholder følgende emner:

Formålet med dette blogindlæg er at give en introduktion til branding af din virksomhed. Branding er et meget omfattende begreb, og dette er derfor en oversigt over de forskellige dele, der tilsammen skaber et brand – hvorfra du kan dykke ned i de enkelte områder.

Hvad branding af virksomhed?

Ordene “brand” og “branding” har mange definitioner, og et ry for at være et abstrakt og fluffy begreb. Men branding af din virksomhed behøver ikke være kompliceret, så lad os skære ind til benet og oversætte brand og branding, så vi kan komme i gang med branding af virksomheden.

Virksomhedens “brand” er en samling af alle de symboler, oplevelser og følelser som personer har omkring din virksomhed. Nogle vil oversætte brand til et varemærke, men i min verden er det mere passende at tænke på et brand som virksomhedens omdømme.

Dit brand, eller omdømme, er altså den følelse kunderne har omkring din virksomhed i deres bevidsthed. Netop fordi at et brand er et omdømme, kan dit brand også være forskelligt fra person til person, da deres omfattelse af virksomheden kan være forskellig.

Når du som virksomhed vil præge denne omfattelse af virksomheden, arbejder man aktivt med det gennem begrebet branding. Et brand er altså virksomhedens omdømme, mens branding er aktiviteten at påvirke dette omdømme – så opfattelsen i højere grad passer til det virksomheden vil udstråle og huskes for.

Branding af virksomhed med de 3 S’er

Når du skal arbejde med branding af virksomhed, hjælper det at tænke på virksomheden som en person, og oversætte de forskellige fagudtryk til det vi kender fra vores opfattelse af personer. Branding af virksomhed sker derfor gennem de 3 S’er; sjæl, særpræg og stil.

Kort sagt er sjælen den indre kerne, særpræget det unikke og stilen den visuelle del af virksomhedens brand.

Virksomhedens sjæl

Virksomhedens sjæl er den indre kerne i virksomheden, hvor alt andet udspringer fra. Det er alle de strategiske ting som formål, vision, mission og værdier, der afgør hvordan virksomheden vil omfattes som brand. Sjælen består ligeledes af virksomhedens personlighed, og kendskabet til den målgruppe virksomheden vil hjælpe.

Virksomhedens formål, vision, mission og værdier danner grundlaget for, hvad virksomhedens brand er. Det er her virksomheden beslutter sig for, hvad målet er (udover at tjene penge), og hvordan man opfører sig i hverdagen, på rejsen mod målet.

Målgruppen er ligeledes en vigtig del af virksomhedens sjæl. Man kan nok ikke sige at kunderne er en del af virksomhedens indre, men forhåbentlig er virksomheden sat i verden for at hjælpe andre. Derfor er det vigtigt at lære menneskerne i målgruppens opgaver, behov og værdier at kende – så man kan udvikle brand, der matcher dem.

12 brandarketyper

En brandarketype, eller personlighed, er en samling af menneskelige egenskaber, som tilknyttes virksomhedens brand, og påvirker virksomhedens opførsel og den visuelle stil. Med en stærk brandarketype sikrer du en rød tråd i din branding, og en stærk forbindelse til kunden.

Virksomhedens særpræg

Virksomhedens særpræg er det særlige ved virksomheden, som adskiller den fra konkurrenterne. Særpræg finder man både gennem virksomhedens placering på markedet, og hvordan den adskiller sig, men også gennem fokus på dette i virksomhedens kommunikation.

Markedsposition handler om, hvor virksomheden er placeret på markedet blandt konkurrenterne, og overfor målgruppen. Langt de fleste virksomheder trives bedst ved at finde et niche marked – et segment af markedet, hvor virksomheden har specialiseret sig – fremfor at kæmpe en hård kamp på et eksisterende marked.

Eksisterende markedNiche marked
Overvind konkurrenterneAdskil dig fra konkurrenter
Opfyld eksisterende efterspørgselFind uopfyldt efterspørgsel
Vær enten billigere eller bedreSkab mere værdi for kunden

Virksomheden adskiller sig overfor konkurrenterne gennem et skarpt fokus på det unikke i virksomheden, og i kommunikationen af dette til målgruppen. Hvad er det ved virksomheden, der gør dig både anderledes og attraktiv – med andre ord; hvad gør dig til den eneste ene for kunderne?

Virksomhedens kernefortælling er en kort sætning, som beskriver; hvem virksomheden er, hvad virksomheden gør og hvem man gør det for” – også kendt som en elevatortale. Kernefortællingen er et redskab til at opnå fokus i kommunikationen og sikre et ensartet budskab på tværs af virksomhedens markedsføring.

Virksomhedens stil

Virksomhedens stil er den visuelle del af virksomhedens brand, og nok det de fleste tænker på når de hører ordene “brand” eller “branding”. Stilen er det ydre, og består af ting som virksomhedens navn, logo og grafiske elementer, som giver et godt førstehåndsindtryk og en gennemgående fremtoning.

Duolingo's visuelle identitet

Navnet på virksomheden er det allervigtigste i din virksomheds brand, da det er virksomhedens navn, som kunderne bruger til at identificere, genkende og huske virksomheden. Det gode virksomhedsnavn skal derfor overholde en række regler og retningslinjer – så virksomheden kan opbygge sit omdømme rundt om navnet.

Virksomhedens førstehåndsindtryk indeholder de kendetegn kunden bruger til at genkende virksomheden. Virksomhedens logo er det første kunden ser, efterfulgt af farver og typografi, som kan sammenlignes med henholdsvis en persons ansigt, tøj og stil.

Virksomhedens fremtoning er den visuelle præsentation af virksomheden gennem grafisk design. Virksomhedens grafik, ikoner og billedstil danner et bestemt design, og svarer til henholdsvis en persons accessories, smykker og kropssprog.

3 ting du kan gøre i dag

  • Vær først 100% skarp på virksomhedens formål, målgruppe og personlighed
  • Find virksomhedens særpræg, og skab en stærk fortælling om dette
  • Opbyg virksomhedens visuelle ydre stil, med tanke på den indre